• Störningar i e-tjänsterna

Under kvällen den 20 maj kan det bli avbrott i våra e-tjänster. Orsaken är ett planerat arbete med vår IT-miljö. Arbetet planeras pågå kl. 20–24. Mer information.

Botkyrkadialogen Grödinge

Barnens dialog 7 maj på Malmsjö skola drog mängder av korvsugna och nyfikna barn. När väl korvkön lugnat sig och alla fått i sig sin korv och sin dricka fanns energi för att prata med kommunen om vad som är viktigt för dem och vad de vill förändra.

En solig dag med klarblå himmel och en spirande grönt träd i bakgrunden. I förgrunden barn med ryggarna mot kameran köar till en grill för att få korv och dricka.

Med en korv i magen orkar man både leka och prata med vuxna om saker man vill förändra och förbättra.

En ung kvinna sitter "skräddare" på ett golv, hon har penna och papper i knät och är vänd mot några barn som hon samtalar med.

Botkyrkadialogens projektledare, Ana Ekelund, tar emot synpunkter från elever på Malmsjö skola.

Bussiga elever kom genast fram till oss som jobbar med Botkyrkadialogen och erbjöd sig att hjälpa oss att montera upp vårt stora dialogtält. När det var dags att plocka fram korvar och drickor kom några yngre elver och hjälpte till med uppackningen. Korvar grillades sedan i parti och minut. Den välstädade korvkön ringlade sig längs med halva skolgården men alla fick till slut något i magen. Diskussionerna med eleverna rörde sig till stor del om hur de önskar att skolgården ska förbätttras. Flera av de äldre eleverna önskade att skolan ska återinföra skolbal för niorna inför skolavslutningen. De föräldrar och målsmän som deltog hade synpunkter på trafiksäkerheten runt skolan. Och! När det var dags att plocka ner tält och bära bord så dök de hjälpsamma eleverna upp igen för att hjälpa till! Stort tack för det säger vi!

Öppen dialog för alla

På söndag 26 maj ställer vi upp dialogtältet igen och denna gång i vackra Vårsta strandpark. Tack vare det stora intresset för parken kom det in många förslag om upprustning av parken under dialogen 2022. Läs om det längre ner på sidan.

Nu hoppas vi på vackert väder och att många Grödingebor tar sig till strandparken för att prata med kommunens politiker och experter. Dialog alltså lördag 26 maj klockan 11-14. Alla är välkomna och alla bjuds på grillad korv (kyckling och vegetarisk) samt fika. För barnen har vi ballonger och ansiktsmålare på plats.

Hoppas vi ses!

Under hela dialogperioden som avslutas söndag 9 juni kan du lämna dina förslag på dialog.botkyrka.se och i förslagslådan som finns på biblioteket i Vårsta.

Missa inte Sambaveckan!

I år kommer Sambaveckan (något som Botkyrkadialogen varit med och bidragit till) tillbaka och även denna gång på Brotorpsbadet. Träningar, sambafotboll, strandfotbollsmatcher till live-sambamusik, träning i Futevolei från Rio de janeiro, Capoeira, grill och såklart strand och bad. Helt gratis och alla är välkomna!
När: 29 juli – 3 augusti.

Dialogen 2021

Slitaget på välbesökta Vårsta strandpark var, precis som dialogdeltagarna vittnade om hösten 2021, omfattande. Dialogkommissionen avsatte därför
385 000 kronor för att kunna genomföra ett rejält lyft av parken. Under 2022 genomfördes följande upprustning:

• Byte av glas och plåt i väggar/tak på växthuset, och el och belysning har reparerats
  • Växthuset har fått bänkar och bord och utanför finns nu en grill
  • En bänk i växthuset har flyttats ut till bryggan
  • Utbytta brädor på bänkar, soffor och bord vid den befintliga grillplatsen och i parken
  • Byte av grill vid grillplatsen
  • 2 nya solsoffor har monterats på bryggan
  • Belysningsstolpar mellan växthus och grillplats har kompletteras
  • Justering/toppning grusgångar
  • Beskärning av träd för att göra parken mer tillgänglig och trygg

Fartfylld sambavecka

För att möta önskemålet om fler aktiviteter för barn och unga genomfördes en fartfylld sambavecka på Brotorpsbadet sommaren 2022. Mellan 8–13 augusti kunde både barn, unga och vuxna prova på sambafotboll, futevolei, capoeira sambamusik live , bad och grillning. En av många mycket uppskattad vecka!

De övriga förslagen som blev godkända var:

"Minska hastigheten i Bremora." Under 2023 kommer det att anläggas farthinder på Bremoravägen vid övergångsstället och vid den ombyggda busshållplatsen på Grönfinkvägen, då det kom fram i dialogen att många upplever problem med hastigheten på biltrafiken i området.

"Fler papperskorgar i centrala Vårsta."

4 nya papperkorgar sätts upp i Vårstaområdet. Två befintliga papperskorgar placeras på mer lämpliga platser.

Förslagen som Dialogkommissionen inte driver vidare hanteras i kommunens ordinarie synpunktshantering.

Text

En grupp barn med gula fotbollkläder står i ring runt en vuxen tränare som ser ut att instruera barnen.

Barnen lyssnar på tränaren Erik "Samba-Erik" Johansson när han instruerar i sambafotboll som ska vara "vackra dribblingar, passningar och vänskap". Bilden är från Sambafotbollsveckan på Brotorpsbadet i Tumba 2022.

Dialogresultat 2019

Totalt kom 97 förslag in till kommunen från Grödingeborna. Flera förslag rörde samma fråga, eller var snarlika. Pengarna används bland annat till:

• Förbättring av skolgården på Malmsjö skola genom en pergola för skugga, skateramp och markerad cykelväg över skolgården
  • Delfinansiering för att städa upp Grödingevallen
  • Förbättrad belysning i Vårsta strandpark

Delta digitalt

Om du inte kan komma till platserna där Botkyrkadialogen är så kan du delta digitalt på dialog.botkyrka.se