EU-valet 2024

Att rösta är en demokratisk rättighet som alla svenska medborgare som fyllt 18 år har. Genom att rösta i EU-valet är du med och formar den europeiska demokratin. Det är ett unikt ögonblick där vi tillsammans bestämmer hur Europeiska unionens framtid ska se ut.

I valet väljer EU-medborgarna de representanter som ska vara ledamöter av Europaparlamentet. Europaparlamentet är världens enda direktvalda parlament med medlemmar från flera länder. Dess ledamöter företräder EU-medborgarnas intressen på europeisk nivå.

I Sverige har svenska medborgare och EU-medborgare, som är folkbordförda i Sverige, rösträtt. Du ska ha fyllt 18 år.

Skyltar med valaffischer står uppradade i en park.

Vilket parti ska jag rösta på?

Tycker du att det är svårt att veta vad de olika partierna tycker i olika EU-frågor och vilket parti du ska rösta på? Då kan du ta hjälp av någon av de valkompasser som nu finns på webben.

Två valarbetare med röstsedlar i händerna

Jobba med EU-valet

Som röstmottagare, rösträknare, teamledare och kövärd, på valdagen eller under förtidsröstningen, skapar du möjlighet för väljarna i Botkyrka kommun att utöva sin demokratiska rättighet att rösta i allmänna val. Du medverkar till att valet genomförs på ett korrekt, tryggt och säkert sätt.

Person i röstningsbås som lägger röstsedlar i kuvert.

Rösta i EU-valet

Här kan du läsa om varför det är viktigt att du röstar i EU-valet, hur förtidsröstningen och röstningen på själva valdagen den 9 juni 2024 går till. Du kan också läsa mer om Europaparlamentet, som vi väljer ledarmöter till.

En rad med många flaggstänger med olika nationsflaggor.

Information in other languages

On valmyndighetens webb page you will find information about the EU elections in multiple languages other than Swedish.

Rullstolsburen person får valsedlar av funktionär.

Tillgänglighet

Alla Botkyrkas medborgare ska kunna rösta i EU-valet oavsett förutsättningar. Om du inte kan ta dig till en vallokal kan du få hjälp att rösta av ombud eller rösta där du befinner dig. Du kan också få valmaterial i punktskrift.

Två valinformatörer, sedda bakifrån, har en konversation med en medborgare.

Frågor och svar om EU-valet

Har du frågor om EU-valet? Här kan du hitta svaret. Vi har samlat de vanligast frågorna, som brukar komma i samband med EU-valet, som vi ger svar på.

Valinformation till politiska partier

Här hittar du som representerar ett politiskt parti information gällande valet. Det handlar om alltifrån valsedlar och valaffischer till politisk propaganda i samband med vallokal och bemanning i valdistrikt.