image description

Så handläggs din ansökan

Du som ansökt om stöd enligt LSS kommer att få träffa en handläggare. Handläggarens uppgift är att lyssna på vad du vill ha för hjälp, utreda dina behov och pröva om kan få det du ansöker om. Svaret på din ansökan får du med posten.

Din handläggare kontaktar dig fem till sju arbetsdagar efter att din ansökningsblankett kommit in till kommunen. Då bokar ni en tid då ni kan träffas. Om du behöver tolk ordnar din handläggare det.  
 

Så går en handläggning till:

  1. Utredning 

    Din handläggare kommer hem till dig. För honom eller henne får du berätta vad du vill och behöver ha för stöd, och handläggaren skriver ner det i en utredning. Du får läsa och lämna synpunkter på det han eller hon har skrivit.
     
  2. Prövning 

    Handläggaren undersöker om du har rätt att få stödet du ansöker om enligt lagen. Han eller hon tittar då på vilken funktionsnedsättning du har, hur stora dina behov är, och vilken hjälp du redan har eller kan få på annat sätt än genom LSS. Om det behövs fler uppgifter, till exempel intyg från din läkare, kontaktar din handläggare dig.
     
  3. Beslut

    När utredning och prövning är klara fattar handläggaren ett beslut om du kan få den hjälp du ansökt om. Beslutet skickas hem till dig med posten. I Beslutet kan du läsa:
    • vilken hjälp du får, eller varför du fått nej
    • hur du gör om du vill överklaga
 

Om du vill veta mer

Om du har frågor om handläggning, tolk, eller vill komma i kontakt med din handläggare ring vård- och omsorgsförvaltningens handläggare på telefon 08-530 622 30 eller kontaktcenter på telefon 08-530 610 00.
 

Senast uppdaterad 2016-12-30