Välkommen till Vallmon

Vi är förskolan med den stora gården och det stora möjligheterna. Hos oss ges alla barn möjlighet att bli sitt bästa jag!

Fakta om förskolan

Område: Norsborg

Avdelningar: 4

Barn: ca 160 st

Vår inriktning

I stora öppna lokaler och en utegård med fantastiska möjligheter för barn att leka, lära och utvecklas erbjuder förskolan Vallmon en rik och varierande pedagogisk lärmiljö.

Utevistelsen utgör en viktig del av vår verksamhet för att främja barnens välmående.

Genom den vill vi ge barnen förutsättningar till bättre hälsa, motorik, inlärningsförmåga samt skjuts i språkutvecklingen. Inom ramen för hälsa ser vi köket som en del av den pedagogiska verksamheten och vi bygger ”broar” genom olika samverkansprojekt där barnen kan få möjlighet att använda sina olika sinnen. Vi samverkar också med externa aktörer för att erbjuda barnen varierande möjligheter att upptäcka och lära som exempelvis Folktandvården, biblioteket och Riksteatern.

Vi är övertygade om att alla barn kan bli sitt bästa jag om de vistas bland vuxna som arbetar för att skapa trygga pedagogiska relationer. På vår förskola är personalen engagerad, närvarande och tillgänglig för barnen under hela dagen. Ett fint samarbete med barnens familjer är en självklarhet för alla som arbetar här.

På vår förskola brukar vi varje termin bjuda in familj och släkt till en "drop in"-fika där barnen får möjlighet att visa upp sin avdelning och det arbete som sker där dagligen. Detta uppskattas av både barn och föräldrar. En annan återkommande aktivitet på vår förskola är självklart att vi firar förskolans dag varje år med olika festligheter för barnen, vilket vi sedan avslutar med ovan aktivitet för föräldrar.

På Vallmon talas språk från hela världen och olika kulturer möts. Vi anser att mångfald, likhet och olikheter berikar. Och här är språk och trygghet två nycklar till framgång. Vi arbetar kontinuerligt med språkutveckling och värdegrundsfrågor och låter leken vara grund för lärande. Det språkutvecklande arbetet går som en röd tråd genom hela förskolans verksamhet. Som del av centrala Norsborgs förskolor deltar Vallmon i ett treårigt Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Språkutvecklande förskola med inriktning mot aktionsforskning. På så sätt blir vi en del av att både lära och bidra till utveckling av ny kunskap avseende språkutvecklande arbete.

Förskolan Vallmon ligger på Iduns väg 17, 145 70 Norsborg
Förskolan Vallmon i Google maps

På Vallmon är det skön stämning och bemötandet mellan kollegor, vårdnadshavare och barn känns jättepositivt!

Barnskötare på Vallmon

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Norsborg centrala förskoleenhet
norsborgcentralaforskoleenhet@botkyrka.se

Mikaela Liedegren
mikaela.liedegren@botkyrka.se

Avdelningar
Larven:

Nyckelpigan:

Humlan:

Biet:

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.