Stäng meddelande

Botkyrka satsar på unga entreprenörer

Fredagen den 13 december delade näringslivschef Gustav Fridlund ut diplom till stipendiaterna från årets upplaga av Förverkligarna. Fyra stipendiater valdes ut bland fjorton UF-företag (Ung företagsamhet) från gymnasieskolor i kommunen.

Förverkligarna är en av de satsningar som Botkyrka kommun sedan 2008 gör för att främja entreprenörskap i skolan. Syftet är att lyfta fram de elever som startar UF-företag. I år fick fjorton UF-företag som ansökte om att delta presentera sina affärsidéer och innovationer inför en jury .

Fyra stipendier á 3000 kronor delades ut till de UF-företag som presenterade de bästa affärsidéerna.
Det UF-företag som genomfört den bästa säljpitchen till juryn tilldelades ett stipendium på 2000 kronor. Eleverna återinvesterar dessa stipendier i respektive företag som är en del av deras gymnasieutbildning.

Stipendiater bästa affärsidé:


Sportsocks UF
– Rasmus Ekberg, Felicia Hedlund, Martin Georgsson, Mårten Söderman, Anton Ullerfors, Sebastian Thorén, Joakim Gustafson och Rune Näsman.

Juryns motivering: Sportsocks fyller ett behov för träning och aktivitet – en nisch på marknaden med stark potential. Strumporna är snygga, praktiska och funktionsdugliga. Dessutom är Sportsocks svensktillverkade i en
produktionsanläggning med förnybar energi.

Friendly Straw UF - Shahad Al-Zuhairi, Eda Tas, Hilal Akdag, Nanor Garabedian och Christine Amsih

Juryns motivering: Friendly Straw är en unik produkt som drar nytta av den outnyttjade lokala råvaran vass för att möta en global efterfrågan på hållbara sugrör. Dessutom innebär varje nytt sugrör att vass gallras vilket bidrar till hållbara sjöar och vattendrag. Pitchen var tydlig och stringent med en färdig produkt redo att säljas.

HomeChange UF - Tilda Svärd, Amanda Öqvist, Patrik Ortstam, Anton Lindberg, Gabriel Nordström och Pontus Lindahl

Juryns motivering: HomeChange är en klimatsmart produkt för skonsam tvätt och fräscha kläder med liten miljöpåverkan. Flaskorna ingår i ett cirkulärt system som kan återanvändas gång på gång. Pitchen var inspirerande
med en säljande presentation av den färdiga produkten.

Cups´n Company UF - Kevin Hellström, Oskar Dacke, Alexander Appo och Tor Waldengren

Juryns motivering: Cups´n Company visar med sina färgglada innovativa koppar hur en hållbar fest ska gå till. Vid pitchen visades en produkt som talar för sig själv tillsammans med en säljande story.

Bästa säljpitch:

Sportsocks UF - Rasmus Ekberg, Felicia Hedlund, Martin Georgsson, Mårten Söderman, Anton Ullerfors, Sebastian Thorén, Joakim Gustafson och Rune Näsman

Juryns motivering: En mycket säljande pitch som var inspirerande och väl förberedd. Ett extra plus att presentationen kompletterades med en färdig produkt.

Juryn:

Maria Eugenia Quiroga de Ekman, NyföretagarCentrum
Madiha Saeed, The Good Talents
Jerry Hultman, Jemko AB
Kristina Törnros Jansenberger, Företagarna
Gustav Fridlund, näringslivschef

Vilket företag som kommer utses till Årets UF-företag i Botkyrka presenteras under Guldgalan våren 2020.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 16 december 2019