Störningsinformation:
Fortsatt hög vattenförbrukning
Dölj meddelande
Stäng meddelande

Gröna bron i Hallunda har blivit tryggare

Bilden föreställer gröna bron inifrån

Gröna bron är ett av Hallundas landmärken. Gångbron som byggdes 1972 går över Hallundavägen och förbinder tunnelbanestationen med Hallunda centrum. Idag är bron ljus och fräsch men så har det inte alltid varit. Faktum är att Gröna bron pekats ut som en otrygg plats. Därför beslutade kommunen att rusta upp bron för att göra den tryggare och nu är arbetet klart.

Varje dag vandrar flera hundra personer mellan stationen och centrum. Bredvid sig har de siluettfigurerna som sitter uppklistrade på glasväggarna.

-Man får liksom sällskap på vägen, säger Lisa Lindblom som är en av kommunens landskapsarkitekter. Hon är den som har tagit fram riktlinjer för form och utseende för den restaurerade bron.

Lisa berättar att i samband med en trygghetsvandring i Hallunda för några år sedan, kom det fram att många kände sig otrygga när de gick på bron. Man kände sig instängd, ingen kunde se in och man kunde inte se ut. Det fick brons 95 meter att kännas långa. Man hade ingenstans att ta vägen. Det var också ganska mörkt. De gröna metallsidorna släppte inte in mycket ljus och belysningen var inte stark nog.

Bilden föreställer gröna bron och Hallundavägen.

Så här såg bron ut före restaureringen.

Ljusare och tryggare

De nya väggarna är av glas som låter ljuset komma in och man kan både bli sedd och se ut när man går på bron. I upprustningen satsade man på ordentlig ljussättning som tar bort den skumma känslan. I taket sitter ljusa träribbor som ger ett fräscht intryck. Man har också slipat bort golvets lite nötta utseende.

För Lisa var det viktigt att inte ändra brons karaktär för mycket samtidigt som den skulle kännas upprustad och trygg.

-Det var viktigt att den skulle fortsätta behålla den gröna färgen så att namnet kan leva vidare. Många medborgare ser just den gröna bron som en viktig del av stadsdelens identitet och som mötesplats, säger Lisa. Vi har jobbat med att använda den befintliga bron och rusta upp utan att göra om för mycket.

Metoden att inte bygga om helt är i många fall skonsammare för miljön och dessutom kostnadseffektiv.

Bilden föreställer gröna bron under kvällstid.

Glaspartierna gör det möjligt att både se ut och in vilket gör att det känns tryggare att gå på bron.

Tre års arbete

Anders Samuelsson på samhällsbyggnadsförvaltningens stadsmiljöenhet har varit biträdande projektledare för restaurationen. Han klev på projektet 2017. Då hade det redan varit igång i ett år. Under 2018 omvandlades gestaltningsplanen till en färdig projektering. Samtidigt jobbades ett avtal mellan kommun och landsting rörande finansiering fram. Under våren 2019 handlades entreprenaden upp och själva restaureringsarbetet satte igång i maj. Till Hallundabornas glädje har det gått att hålla bron öppen under hela arbetsperioden.

- Vi är glada att medborgarna nu kan njuta av en ljus och fräsch gångförbindelse, säger Anders Samuelsson.

Responsen från medborgarna har varit god. Flera personer har spontant kommenterat hur fin bron blivit. Restaureringen av bron har till hälften bekostats av SL och andra hälften har Botkyrka kommun stått för.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 februari 2020