Stäng meddelande

Företagens nöjdhet med Botkyrka kommun ökar

 

Bilden föreställer Gustav Fridlund, näringslivschef i Botkyrka kommun

207 företag i Botkyrka har svarat på kundundersökningen Nöjd Kund Index (NKI), om hur företagen uppfattar den kommunala myndighetsutövningen. Bäst betyg får kommunen är det gäller bemötande. Där har NKI ökat från 74 till 79 mellan 2018 och 2019.

– Resultaten för NKI för företagen visar på bra resultat inom alla områden som mäts, det vill säga brand, bygglov, mark, miljö och livsmedel samt servering. Ett tydligt mål är att arbeta med just företagskontakterna inom kommunen. Detta har gett ett bra resultat och nu ger även företagen tummen upp, säger Gustav Fridlund, näringslivschef i Botkyrka kommun.

Totalt sett har NKI för kommunen ökat från 70 till 73 mellan 2018 och 2019. Bäst har myndighetsområde livsmedel utvecklats under år 2019. Där har NKI ökat från 69 till 76.

Bland kommunerna i Stockholms län hamnar Botkyrka på 16 plats. Av de 8 Södertörnskommunerna, samt Stockholm och Nykvarn, som genomfört NKI under 2019 så ligger Botkyrka på delad 4 plats med Salem, Huddinge och Södertälje.

­– Att Botkyrka har en bra service i samband med myndighetsutövning är otroligt viktigt. Det är glädjande att Botkyrkaborna och företagen som är i kontakt med kommunen blir alltmer nöjda, säger Helena Karlsson, biträdande kommundirektör.

Mer information om undersökningen hittar du här.länk till annan webbplats

Skriv ut
Senast uppdaterad: 24 april 2020