Välkommen till Svalan

På förskolan Svalan ska alla barn känna sig delaktiga och ha inflytande över sin vardag. Vi är ute mycket och besöker ofta biblioteket, parker och lekplatser i närområdet.

Fakta om förskolan

Område: Alby

Avdelningar: 9 st

Barn: 170 st

Vår inriktning

Förskolan Svalan ligger i ett naturskönt område på Albyberget med utsikt över Albysjön.

Förutom att göra utflykter till närliggande parker brukar våra barn och pedagoger även besöka biblioteket, Cirkus Cirkör och Mångkulturellt centrum som alla ligger på gångavstånd. Vår förskola har ett eget kök och vi strävar efter att laga mat från grunden. Att minska vårt matsvinn och öka andelen ekologiska råvaror är något vi arbetar medvetet med.

På vår förskola brukar vi bjuda in till föräldramöten och drop-in-vernissage där vi visar pågående processer. Detta är mycket uppskattat av både barn, föräldrar och pedagoger.

På Svalan är det viktigt att barnen känner att de är delaktiga och har inflytande över sin vardag. För oss är leken en förutsättning för lärande och därför är det av största vikt att våra lärmiljöer bjuder in till lek, utforskande och undersökande på ett inspirerande och lustfullt sätt. Våra pedagoger stöttar barnen i alla situationer under dagen vilket skapar en trygg och välkomnande miljö, samt har en avgörande betydelse för barnens utveckling och lärande. Vi arbetar medvetet med att våra miljöer ska vara välkomnande och tillgängliga för alla.

Språk är bland det viktigaste verktyg vi kan ge barnen för deras livslånga lärande. Därför använder pedagogerna ett språkutvecklande arbetssätt i alla dagens aktiviteter. Vi arbetar även aktivt med läsning och berättande för att ge alla barn möjlighet att utveckla, förundras och själva uttrycka sig i olika sammanhang.

Hitta hit

Förskolan Svalan ligger på Tingsvägen 31, 145 56 Norsborg
Förskolan Svalan i Google maps

På Svalan ska alla känna sig välkomna! Det ger trygghet till alla barn och familjer

F.d rektor Eva

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Alby västra förskoleenhet.
albyvastraforskoleenhet@botkyrka.se

Sarah Bladh
sarah.bladh@botkyrka.se

Biträdande rektor
Youssra Gatri
youssra.gatri@botkyrka.se

Avdelningar
Emil: 0722-19 28 70

Kajsa: 0701-87 01 52

Lotta: 0722-35 96 90

Madicken: 0722-15 05 70

Mio: 0703-56 98 54

Pippi: 0722-29 64 40

Rasmus: 0722-25 46 00

Ronja: 072 219 42 80

Tjorven: 0722-17 96 00

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.