Välkommen till Björkstugan

Välkommen till Björkstugan, en centralt belägen förskola i Tumba, med närhet till skola och övriga kommunikationer. Björkstugan har en stor och fin gård som sträcker sig runt hela byggnaden där en stor variation av lek och utforskande erbjuds.

Fakta om förskolan

Område: Tumba

Avdelningar: 4 st

Barn: 80 st

Vår inriktning

På Björkstugan möts barnen av engagerade pedagoger som arbetar aktivt med att ge varje barn en trygg och givande dag i stimulerande lärmiljöer. Vår stora gård erbjuder både rutschkanor och gungor samt många möjligheter till utforskande av material och naturupptäckter. Vi har ett eget kök med en kock som lagar mat från grunden och en stor del av råvarorna är ekologiska.

Barnens språkutveckling är ett prioriterat område för oss. Vi arbetar för att alla barn ska tillgodogöra sig ett rikt språk genom lekfulla sammanhang och med hjälp av goda pedagogiska relationer.

På vår förskola brukar vi fira olika högtider och traditioner utifrån barnens intressen och förskolans läroplan. Vi uppmärksammar bland annat FN-dagen där vi pratar om barnkonventionen och barns rättigheter, vi rockar sockorna och lyfter att det positiva med att vara olika. Dessutom firar vi också mer traditionella högtider tillsammans med barnen.

Förskolan Björkstugan ligger på Ekvägen 33, 147 34 Tumba
Förskolan Björkstugan i Google maps

Delaktighet och lärande hos våra barn för en hållbar framtid

Tumba södra förskoleenhets vision

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tumba södra förskoleenhet
tumbasodraforskoleenhet@botkyrka.se

Ann-Charlotte Carlsson
anne-charlotte.carlsson@botkyrka.se

Biträdande rektor
Åsa Myrman Blomgren
asa.myrman.blomgren@botkyrka.se

Avdelningar

Gullvivan 070 187 01 21

Prästkragen 070 187 01 16

Blåklockan 070 187 01 12

Vitsippan 072 450 52 12

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.