Välkommen till Kungstäppan

Förskolan arbetar aktivt med att skapa likvärdighet i undervisningen för varje barn oavsett avdelning och förskola inom enheten. Lärmiljöerna har fokus på språkutvecklande material både inne och utomhus. Våra delaktiga och engagerade pedagoger leds av förskollärare på varje avdelning.

Fakta om förskolan

Område: Tumba

Avdelningar: 4 st

Vår inriktning

I Kungstäppan bedrivs undervisningen i små grupper som leds av en och samma pedagog under hela läsåret (höst – vår). Det innebär att barnen blir trygga och att pedagogen lär känna varje barn och kan följa varje barns utveckling, lärande och behov av utmaningar. Fokus i verksamhet och undervisning är språkutvecklande arbetssätt på många sätt; lärmiljöer som har bildstöd, böcker på olika språk och konkret material som utmanar och kompletterar det skrivna ordet. Två gånger i veckan har alla barn lekdag (fredag och måndag) vilket betyder att pedagogerna styr leken för samtliga barn i mindre grupper (kurragömma, gömma nyckeln, Björnen sover mm).

En uppskattad aktivitet är våra vinter- och sommarfester, då alla vårdnadshavare är välkomna till förskolan för att fira tillsammans med oss. Under läsåret uppmärksammar vi också Förskolans dag, påsk, Lucia och jul med barnen.

För alla blivande skolbarn som slutar på förskolan har vi en speciell avslutning i slutet av vårterminen.

Vi får ofta höra att föräldrar är nöjda med Kungstäppan och att pedagoger söker sig specifikt dit för att arbeta.

Hitta hit

Förskolan Kungstäppan ligger på Kungsvägen 3, 147 31 Tumba
Förskolan Kungstäppan i Google maps

Vi har låg personalomsättning i hela Tumba norras förskoleområde, vilket vi ser som ett bra betyg. Det bidrar också till en stabil miljö för barnen och en kontinuitet i undervisningen

Elisabeth Finn, rektor

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tumba norra förskoleenhet.
tumbanorraforskoleenhet@botkyrka.se

Elisabeth Rydberg Finn
elisabeth.finn@botkyrka.se

Biträdande rektor
Carina Söderström
carina.soderstrom@botkyrka.se

Avdelningar
Grottan: 070-184 81 23

Igelkotten: 070-184 81 24

Kojan: 070-184 81 22

Nyckelpigan: 070-184 96 42

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.