Tullinge

Här hittar du alla pågående planer och projekt i Tullinge. Se under Gällande detaljplaner för att hitta fastställda planer och program.

Pågående planer och program

• Biologen 1, Tullinge gymnasium

Detaljplanen syftar till att möjliggöra byggnation av en sporthall i anslutning till Tullinge gymnasium.

• Detaljplan för Rikstens företagspark del 2

Detaljplanen syftar till att skapa etableringsklar mark för verksamhetsändamål.

• Förskolan Sörgården

Utökning av fastighet för befintlig förskola för att få en större gårdsyta och få utrymme för viss parkering.

• Rikstens friluftsstad del 6

Den sjätte utbyggnadsetappen av Rikstens friluftsstad med cirka 700 nya bostäder med varierande boendeformer.

• Ringblomman

Ny bebyggelse planeras vid korsningen Oxelvägen/Mellanbergsvägen.

• Syrenen 1 och 14

Nu prövas möjligheten att bygga ut ett tempel i Tullinge. En utbyggnad bedöms passa väl in i områdets stads- och landskapsbild, som idag mestadels utgörs av enbostadshus på en till två våningar.

• Utökning av Brantbrinks IP

Byggprojekt

• Alfred Nobels allé

Längs Alfred Nobels allé planläggs nu för kontors- och industriverksamheter.

• Bertheliusvägen 44

Botkyrka kommun flyttar temporärt den dagliga verksamheten Växtrum

• Rikstens friluftsstad

Totalt planeras 3 000 bostäder fram till 2030 på det område som tidigare var Tullinge flygplats

• Rikstens friluftsstad del 4

Den fjärde etappen av Rikstens friluftsstad innebär cirka 350 nya bostäder, en förskola och en ny kvarterspark.

• Rikstenshallen

Botkyrka kommun renoverar Rikstenshallen

• Sörgårdens lekplats

Ombyggnation av Sörgårdens lekplats

• Tullinge cykelgarage

Mars 2022 invigdes det första cykelparkeringsgaraget i Botkyrka. Garaget är placerat nära ingången vid Tullinge pendeltågsstation.

• Tullinge gymnasium

Botkyrka kommun moderniserar och bygger ut Tullinge gymnasium.

Andra planer och program

• Banslättparken

Lekplatsen och bollplanen vid Banslätt ska utökas med lek för alla åldrar, häng och sport för ungdomar, gym, sittplatser och grillning.

• Detaljplaneprogram för centrala Tullinge

I detaljplaneprogrammet presenteras ett levande, grönt centrum med nya parker, stadskvarter, torg, bostäder och tillgängligare pendeltågsstation.

• Stadskärnan Flemingsberg

Huddinge och Botkyrka kommuner samarbetar om utvecklingen av den regionala stadskärnan Flemingsberg.

• Utvecklingsprogram för Tullinge

Utvecklingsprogrammmet för Tullinge beslutades av kommunfullmäktige år 2010.