Stäng meddelande

Flyttanmälan och avläsning

Vid ägarbyte måste du läsa av vattenmätaren själv och skicka in mätarställningen till VA-avdelningen. Det måste du göra oavsett vilken typ av vattenmätare du har.

Ägarbyte anmäls vid tillträdesdatumet för den nya ägaren, antingen med blankett för flyttanmälan som du hittar längst ner på den här sidan eller med e-tjänsten.

Logga in med din servicekod för att använda e-tjänsten

För att logga in behöver du din servicekod som finns på din faktura. Bilden nedan visar var på fakturan du hittar din servicekod. Du behöver inte ha bank-ID eller e-legitimation för att använda tjänsten. Länk till E-tjänsten hittar du längst ner på den här sidan.

Du kan använda vår e-tjänst för att:

  • registrera vattenmätaravläsning
  • anmäla fakturaadressändring
  • anmäla ägarbyte/flytt

Om du har problem med e-tjänsten kan du maila till va@botkyrka.se.

Bild som visar var servicekoden finns på fakturan
Vanliga frågor om VA-fakturan

Varför finns det två fasta avgifter på fakturan?

Du ser både den fasta kostnaden för vattenmätaren och kostnaden för dagvatten.

Vilken årsförbrukning har jag?

Din årsförbrukning står på fakturan och går att läsa i e-tjänsten där också kostnadshistoriken finns.

Hur gör jag när jag säljer fastigheten?

Fyll i en flyttanmälan, antingen via en blankett på vår webbplats eller via vår e-tjänst. Vattenmätaren läser du av på tillträdesdagen och anger på blanketten, eller i e-tjänsten.

Jag har registrerat flyttanmälan hos skattemyndigheten. Måste jag ändå göra en flyttanmälan?

Ja. Vi uppdaterar inte automatiskt adresserna. Flyttanmälan hos Skattemyndigheten är bara en adressändring som inte talar om att fastigheten har sålts. Flyttanmälan för ägarbyte måste alltid göras separat för VA eftersom vattenmätaren ska läsas av och abonnemanget ska föras över till nya ägaren.

Jag har glömt att skicka in flyttanmälan, hur gör jag?

Gör en flyttanmälan och läs av vattenmätaren, enligt ovan. Om det hunnit gå tre månader sedan ägarbytet, skriv ut blanketten som finns på vår webbplats och skicka den ifylld till VA-avdelningen, gärna med e-post. Om du har glömt bort att läsa av vattenmätaren, be den nya ägaren om aktuell ställning. Fyll i ställningen och vilket datum som vattenmätaren lästs av på blanketten, så gör vi en beräknad slutställning.

Jag förbrukar inte så mycket som är beräknat på fakturan, är det fel på vattenmätaren?

Registrera en ny avläsning av vattenmätaren på e-tjänsten eller skicka med e-post.

Jag ska hyra ut fastigheten, kan jag föra över fakturorna på min hyresgäst?

Botkyrka kommun fakturerar endast VA-avgift till fastighetsägaren. Gör upp ett eget avtal med din hyresgäst. Läs av vattenmätaren vid tidpunkterna för in- och utflyttning.

Min faktura är högre/lägre än normalt.

Skillnaden brukar uppstå efter att vattenmätaren lästs av och den faktiska förbrukningen korrigeras mot den beräknade. Kostnaden ändras också när taxan höjs, oftast vid årsskiften.

Hur kan skillnaden bli så stor på fakturan, den avser bara tre månader?

Fakturaperiod och förbrukningsperiod är olika saker. Fakturaperioden är tre månader. När en avläsning registreras korrigeras förbrukningen mot beräkningen enligt schablon. Förbrukningsperioden är tiden sedan förra avläsningen. Om du läste av för ett år sedan är förbrukningsperioden ett år.

Varför ska vattenmätaren bytas ut när det inte är fel på den?

Vi följer regler från myndigheten Swedac. Mindre vattenmätare (finns bland annat i villor) ska bytas var tionde år. Större vattenmätare (finns bland annat i flerbostadshus) ska bytas vart femte år.

Ventilen vid vattenmätaren är trasig. Kan ni åtgärda detta?

Nej, ni måste kontakta en rörmokare. Vi ansvarar för vattenmätaren. Ventiler, vattenmätarkonsol och ledningar på fastigheten är fastighetsägarens ansvar.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 16 oktober 2018
Bo & bygga