Störningsinformation:
Eldtomta strand är utan vatten
Dölj meddelande

Kontakta VA-avdelningen

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna samt kontaktuppgifter till oss på VA.

Problem med kommunalt vatten och avlopp

Inget vatten

Saknar du vatten i kranen? Oftast beror det på att vattnet tillfälligt stängts av i samband med nyanslutningar eller att en läcka lagas. Avstängningar annonseras på sidan "Driftinformation", länk hittar du till höger. Vattenavstängningar som inte är akuta annonseras i förväg till de fastigheter som berörs.

Vattenläcka

Vattenläckor som uppstår på vattenledningar eller avloppsrör inom den egna fastigheten ansvarar fastighetsägaren för. Har vattenläckan uppstått utanför fastigheten, ring genast kommunen.

Avloppsstopp

Vid avloppsstopp, försök att ta reda på var stoppet befinner sig. Oftast finns stoppet inom fastigheten, men ibland kan det bero på problem med kommunens ledningsnät. Oftast räcker det med att ta dit en rörentreprenör (se ”Rörarbeten” i Gula Sidorna), men om stoppet sitter djupt ned kan ledningarna behöva spolas. Beror stoppet på ett fel i kommunens ledningar ansvarar kommunen för att problemet ska lösas.

LTA-pump

Får du problem med din LTA-pump kan du kontakta kommunen. Beror felet på att du varit oaktsam med pumpen (exempelvis genom att spola ner bindor, kattsand etc.) får du själv stå för utrycknings och reparationskostnaderna.

Problem med dricksvattnets kvalitet

De vanligaste problemen med dricksvattnets kvalitet hittar du svar på under "Vanliga frågor om dricksvattnet". Om du inte hittar svaret på din fråga, ska du kontakta kommunen.

Vid akuta Vatten- och Avloppsproblem, ring kommunväxeln. Under kontorstid blir du kopplad till kommunens VA-avdelning. På kvällar och helger kopplas du till en jourtelefon på Södertörns brandförsvar. De ringer ut VA-avdelningens jourpersonal som kan hjälpa dig.

Brunt vatten i kranen

När det har gjorts ett arbete på en ledning och vattnet kommer igång igen kan det vara missfärgat/brunt. Det beror på att små järn-/rostflagor har lossnat från ledningarna och följer med vattnet. Detta är vanligt efter arbeten på ledningsnätet och är ofarligt. Oftast så försvinner färgen om du spolar kallvatten i kranarna en stund, ca 15 minuter.

Vanliga frågor om VA-fakturan

Varför finns det två fasta avgifter på fakturan?

Du ser både den fasta kostnaden för vattenmätaren och kostnaden för dagvatten.

Vilken årsförbrukning har jag?

Din årsförbrukning står på fakturan och går att läsa i e-tjänsten där också kostnadshistoriken finns.

Hur gör jag när jag säljer fastigheten?

Fyll i en flyttanmälan, antingen via en blankett på vår webbplats eller via vår e-tjänst. Vattenmätaren läser du av på tillträdesdagen och anger på blanketten, eller i e-tjänsten.

Jag har registrerat flyttanmälan hos skattemyndigheten, måste jag ändå göra en flyttanmälan?

Ja. Vi uppdaterar inte automatiskt adresserna. Flyttanmälan hos Skattemyndigheten är bara en adressändring som inte talar om att fastigheten har sålts. Flyttanmälan för ägarbyte måste alltid göras separat för VA eftersom vattenmätaren ska läsas av och abonnemanget ska föras över till nya ägaren.

Jag har glömt att skicka in flyttanmälan, hur gör jag?

Gör en flyttanmälan och läs av vattenmätaren, enligt ovan. Om det hunnit gå tre månader sedan ägarbytet, skriv ut blanketten som finns på vår webbplats och skicka den ifylld till VA-avdelningen, gärna med e-post. Om du har glömt bort att läsa av vattenmätaren, be den nya ägaren om aktuell ställning. Fyll i ställningen och vilket datum som vattenmätaren lästs av på blanketten, så gör vi en beräknad slutställning.

Jag förbrukar inte så mycket som är beräknat på fakturan, är det fel på vattenmätaren?

Registrera en ny avläsning av vattenmätaren på e-tjänsten eller skicka med e-post.

Jag ska hyra ut fastigheten, kan jag föra över fakturorna på min hyresgäst?

Botkyrka kommun fakturerar endast VA-avgift till fastighetsägaren. Gör upp ett eget avtal med din hyresgäst. Läs av vattenmätaren vid tidpunkterna för in- och utflyttning.

Min faktura är högre/lägre än normalt.

Skillnaden brukar uppstå efter att vattenmätaren lästs av och den faktiska förbrukningen korrigeras mot den beräknade. Kostnaden ändras också när taxan höjs, oftast vid årsskiften.

Hur kan skillnaden bli så stor på fakturan, den avser bara tre månader?

Fakturaperiod och förbrukningsperiod är olika saker. Fakturaperioden är tre månader. När en avläsning registreras korrigeras förbrukningen mot beräkningen enligt schablon. Förbrukningsperioden är tiden sedan förra avläsningen. Om du läste av för ett år sedan är förbrukningsperioden ett år.

Varför ska vattenmätaren bytas ut när det inte är fel på den?

Vi följer regler från myndigheten Swedac. Mindre vattenmätare (finns bland annat i villor) ska bytas var tionde år. Större vattenmätare (finns bland annat i flerbostadshus) ska bytas vart femte år.

Ventilen vid vattenmätaren är trasig. Kan ni åtgärda detta?

Nej, ni måste kontakta en rörmokare. Vi ansvarar för vattenmätaren. Ventiler, vattenmätarkonsol och ledningar på fastigheten är fastighetsägarens ansvar.

Skadeanmälan

Om du har råkat ut för källaröversvämning, vattenläcka eller lidit annan ekonomisk skada som är orsakad av Botkyrka kommuns VA-verksamhet, kan du söka skadestånd ifrån kommunen.

Så här ska du göra:

  1. Om en skada har skett, kontakta alltid VA-drift eller VA-beredskap (jourtid), genom att ringa kommunväxeln. Kontaktuppgifter hittar du till höger på den här sidan. VA-drift kan stänga av vattnet i gatan. VA-drift har också som uppgift att dokumentera skadan.
  2. Kontakta ditt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget kan ordna med länspumpning i det akuta skedet.
  3. Skicka ett brev eller e-brev till kommunen där du beskriver vad som har hänt, vilka åtgärder som vidtagits i samband med skadan, vilka företag/hantverkare som har varit involverade i arbetet etc. Glöm inte att ta bilder så att det finns dokumentation av vad som inträffat. Kontaktuppgifter finns till höger under Kontakt. Om kommunen är ansvarig för att skadan har uppkommit betalar kommunen för saneringsinsatsen. Är du som fastighetsägare ansvarig för att skadan uppkommit får du själv stå för saneringskostnaderna.
  4. Efter att du kommit in med en anmälan är det ditt försäkringsbolags uppgift att utreda ärendet vidare. Självrisken betalas av kommunen om det är kommunens fel att skadan har uppkommit. Kommunens försäkringsbolag företräder kommunen i skadeärenden.

 

Besöksadress

Kommunhuset, Munkhättevägen 45.

Besök förbokas via telefon eller mail. VA-avdelningens driftpersonal har besöksadress Ekvägen 28-30, Tumba

Postadress

Botkyrka kommun
Tekniska förvaltningen, plan 9
VA-avdelningen
147 85 Tumba

Telefon och E-post

Telefon: 08-530 610 00

E-post: va@botkyrka.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 11 september 2018
Bo & bygga