Håll Botkyrka rent

Tillsammans gör vi Botkyrka ännu finare och renare från skräp. Vinnarna blir alla som bor och vistas i Botkyrka, djuren och naturen. Bli en skräphjälte du med!

Bli en skräphjälte

En papperskorg med färgglatt mönster, utomhus.

Det är lätt att bli en skräphjälte. Här är några tips:

• Kasta alltid ditt eget skräp i papperskorgar eller soptunnor. Det gör stor skillnad.
  • Gå ett steg längre och plocka upp skräp från marken och kasta det där det hör hemma. Förutom att det ser finare ut är det också snällt mot både djuren och naturen.
  • Ta med dig ditt skräp och släng det hemma om det inte finns någon papperskorg där du är.
  • Sortera ditt skräp så att glas, plast, papper, metall, med mera kan återvinnas och användas igen.
  • Ta gärna med grannar, familj och vänner på skräppromenad. Ta med en påse att lägga skräpet i. Om du tycker att det är otrevligt att ta i skräp på marken kan du ta på dig ett par diskhandskar som du kan tvätta när du kommer hem och använda igen sen.

Kusträddardagarna 3 och 5 juni

En dykare i vattnet. Han håller i metallburkar

Varje år hamnar stora mängder skräp i haven. Dels släpps skräp ner i vattnet men en hel del är skräp som kommer från land men som spolas eller blåser ner i vattnet.

Mycket av skräpet utanför Botkyrkas kustremsor är vanliga förpackningar som glasspapper, hämtmatsförpackningar, burkar och flaskor. Det finns också större skräp som gamla cyklar, tunnor och annat som folk har dumpat.

Den 3 och 5 juni är det kusträddardagar i Botkyrka. Då kommer dykare från föreningen Rädda Mälaren och städar skräp från botten i Albysjön och Tullingesjön. På land hjälps vi åt och plockar skräp, spelar skräpbingo, går tipspromenad och fikar.
Måndag den 3 juni håller vi till på Fittja äng vid vattnet.

Onsdag 5 juni håller vi till på Tullinge strand nära båtklubben.

Gamla bildäck och stora säckar med skräp på en gräsmatta.

Förra året hämtade dykarna upp över 70 däck och en massa annat skräp från botten vid Slagsta Marina.

Håll Botkyrka rent-dagen 21 september

Den 21 september firar vi Håll Botkyrka rent-dagen i Storvretsparken. Det blir aktiviteter för stora och små, korvgrillning och så skräpplockning såklart.

Mer information om dagen kommer att läggas ut här efter sommaren.

Källsortera i parken

I sex av våra parker i Botkyrka kan du redan nu källsortera direkt i parken. Vi kommer att ställa ut källsorteringskärl i fler parker allteftersom.

Visste du att

• i Botkyrka finns det 1192 kommunala papperskorgar
  • under 2023 plockades det upp cirka 6 241 379 fimpar från marken
  • om det redan är skräpigt på en plats så kastar fler sitt skräp på marken
  • skräpiga platser upplevs mer otrygga

Läs mer om nedskräpning

Du hittar mer information om nedskräpning och skräpplockning på Håll Sverige rents webb.