Naturvårdsverket beviljar 42 miljoner i bidrag för bortforsling av avfallshögarna i Kassmyra

10 december 2021

Boende och närmiljö

Den 9 december meddelade Naturvårdsverket i ett unikt beslut att Botkyrka kommun beviljas bidrag för att hantera bortforsling av avfall i Kassmyra på den felandes bekostnad.

- Idag skriver vi historia. Beskedet visar att Botkyrkas röst har hörts och att orimligheten i dagens lagar och hanteringen äntligen är slaget i sten. Det är när stat och kommun agerar ihop som vi på riktigt kan krossa avfallsbrottsligheten och skydda våra marker och vatten, säger Ebba Östlin (S) kommunstyrelsens ordförande.

Under hösten 2021 skickade Botkyrka kommun en ansökan till Naturvårdsverket om ekonomiskt stöd för bortforslingen av massorna i Kassmyra. Kommunen har tidigare beslutat att frakta bort massorna på den felandes bekostnad vilket betyder att kostnaden för detta krävs i efterhand hos verksamhetsutövaren.

Naturvårdsverkets beslut välkomnas av Botkyrka kommun och är ett resultat av en utökad samverkan mellan kommunen, Länsstyrelsen och Naturvårdsverket.

- Beslutet innebär för Botkyrka kommun att Naturvårdsverket identifierat att en kommun inte kan stå ensam i att hantera oseriösa verksamheter och bristfällig lagstiftning inom avfallsområdet i Sverige. Det är ett viktigt steg mot en samverkan med alla berörda aktörer för att sätta stopp för den här typen av oseriös verksamhet, säger Leif Eriksson, kommundirektör.

Botkyrka driver sedan en lång tid frågan om skärpt lagstiftning avseende avfallsbrottslighet och i kommunens budget för 2022 presenterades även en satsning som gör att Botkyrka blir den första kommunen i landet att inleda ett strukturerat samverkansarbete med berörda myndigheter i syfte att stävja miljö- och avfallsbrottslighet.

Bortforslingen av massorna påbörjades i december och fortgår enligt plan.

Läs mer om bortforslingen av avfallshögarna i Kassmyra

Avfallshanteringen i Kassmyra - Välkommen till Botkyrka kommuns webbplats

Kontakt vid pressfrågor: 08-530 620 40