Första avfallshögen bortforslad från Kassmyra

17 december 2021

Boende och närmiljö

Nu är den första av högarna i Kassmyra bortforslad. Under de senaste veckorna har avfallet körts till miljöföretaget Ragn-Sells behandlingsanläggningar i Upplands-Bro och Norrköping där det nu kommer tas om hand på bästa möjliga sätt.

- Arbetet på plats har gått enligt plan och vi blev klara med den så kallade sikteshögen snabbare än beräknat. Nu fortsätter arbetet på våra anläggningar med att ta hand om avfallet på bästa möjliga sätt, säger Emma Ranerfors på Ragn-Sells.

Sikteshögen, som till största del bestod av krossat bygg- och rivningsavfall, var på totalt strax över 23 000 kubikmeter.

Nu tar arbetet med att forsla bort avfallen paus och återupptas igen måndag den 10 januari 2022. Området kommer dock vara bemannat och bevakat dygnet runt , även när inget arbete är igång. Vid uppstarten i januari sker arbetet i treskift, vilket innebär arbete dygnet runt alla dagar i veckan. Arbetet under helgerna kommer däremot inte att ske i samma omfattning som på vardagarna.

– ­Det känns väldigt bra att vi nått ytterligare en milstolpe. Arbetet går enligt plan och samtidigt har Naturvårdsverket gått in med 42 miljoner i bidrag. Botkyrkas röst har verkligen ekat och med rejält besked, säger Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka kommun.