Kommunens bastur öppnar igen

16 januari 2023

Boende och närmiljö

Nu öppnar basturna igen i våra simhallar, i rackethallen och i Mötesplats Tumba. Vi har undersökt, testat och infört flera andra åtgärder för att spara el.

Energiläget i Sverige är ansträngt och kommuner, företag och privatpersoner behöver hjälpas åt för att spara el. I oktober stängde Botkyrka kommun av basturna i badhusen, rackethallen och på några andra anläggningar där det finns bastuaggregat. Denna åtgärd gav omedelbar effekt och sparade mycket el samtidigt som den påverkade många Botkyrkabor.

Kommunen har nu undersökt, testat och infört flera andra åtgärder för att spara el. De handlar bland annat om att justera ventilationen i våra i lokaler och att hålla gatubelysningen släckt 14 minuter mer per dag.

Bastuaggregaten kommer att vara igång från och med måndag 16 januari