Kommunen erbjuder luftrenare

09 februari 2021

Boende och närmiljö

Botkyrka kommun erbjuder luftrenare till alla hushåll inom tre kilometers radie från brandplatsen i Kagghamra och kommer även ersätta kostnaderna för de hushåll i området som inhandlat luftrenare sedan branden startade.

Efter en analys av nya luftmätningar rekommenderar kommunens expert Tom Bellander, professor i miljömedicin, att ytterligare försiktighetsåtgärder vidtas. Hans bedömning är att de som bor inom en radie av tre kilometer från branden och upplever besvär även inomhus kan överväga att använda luftrenare som uppfyller högt ställda krav.

Kommunen har beslutat att erbjuda upp till två luftrenare per hushåll som bor inom en radie av 3 kilometer från branden. Vi ersätter också boende i området som inhandlat luftrenare efter att branden startade den 23 december fram till den 11 februari.

Längst ned på sidan kan du se vilka adresser erbjudandet omfattar.

Så här får du tillgång till luftrenare

Du som bor i det aktuella området kan hämta luftrenare på följande adress:

Ekvägen 30, Tumba. Kom ihåg att ta med legitimation. Hämtar du någon annans luftrenare behöver du ta med dig den personens legitimation.

Öppettider för avhämtning

11/2 - 12/2 klockan 08.00 - 18.00

13/2 – 14/2 klockan 09.00 - 15.00

15/2 – 18/2 klockan 08.00 – 18.00

Du som av någon anledning inte kan hämta luftrenare kan få hjälp med hemkörning. Då behöver du fylla i ett formuläret på denna sida.

OBS! Glöm inte att ta bort plasten funt filtret innan du använder luftrenaren.

Här hittar du ytterligare instruktioner till luftrenaren.

Ersättning till dig som redan köpt en luftrenare

Botkyrka kommun ersätter boende som inhandlat luftrenare sedan branden startade fram till den 11 februari. Beslutet gäller boende inom 3 kilometers radie från branden mot uppvisande av kvitto. Ersättningen begränsas till maximalt 5 000 kronor per hushåll. Utbetalning av ersättning beräknas sker senast vecka 11.

Fyll i blanketten och mejla till kund@botkyrka.se eller skicka via post till:

Botkyrka kommun
Att: Redovisningsenheten
Munkhättevägen 45
147 85 Tumba

Du kan också lämna blanketten i Kommunhusets reception på samma adress.

Observera att frågor kring beslutet om ersättning för luftrenare och andra frågor om branden inte kan ställas till mejl-adressen ovan.

Vanliga frågor om luftrenarna besvaras på denna sida. Du kan också kontakta Medborgarcenter på medborgarcenter@botkyrka.se eller telefon 08‑530 610 00.

Adresser (alfabetisk ordning)

Annelötsvägen