Rekommendationerna om luftrenare kvarstår

18 februari 2021

Boende och närmiljö

Södertörns brandförsvarsförbund har nu till stora delar täckt avfallshögen främst med sand. Det syns i dagsläget inte någon rök från högen. Enligt Räddningstjänsten pågår fortsatt en avtagande förbränning under sanden.

Enligt tidigare uppgift från Tom Bellander kan det fortfarande förekomma flyktiga gaser efter att branden är täckt. Det gör att rekommendationerna om luftrenare som Botkyrka kommun tidigare gått ut med kvarstår. Bedömningen är att luftrenarna fortsatt gör nytta. Botkyrka kommun arbetar tillsammans med ett flertal aktörer för att undersöka exakt vad som finns i luften i närområdet och uppdaterar löpande hemsidan för detta.

I veckan har kommunen också skickat ett brev till samtliga medborgare boende inom tre kilometers radie från högen.

Brevet innehåller samma information som tidigare kommunicerats via botkyrka.se och syftar tillsammans med dörrknackningen att nå alla medborgare med samma information.