Miljöministern gav Botkyrka kommun stöd

24 februari 2021

Kommun och politik

Idag besökte miljö- och klimatminister Per Bolund Botkyrka kommun för att bland andra träffa kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin. Per Bolund ville informera sig om kommunens hantering av branden i Kagghamra.

Botkyrka kommun har under många år försökt stoppa verksamheten i Kagghamra, men de beslut som fattats har upphävts av både länsstyrelsen och miljödomstolen till förmån för markägaren och bolag som överklagat.

– Vi välkomnar ministerns besök, och att regeringen sett och agerar på de krav vi som kommun ställt. Vi måste få nya och skarpare lagar som ger kommuner möjlighet att agera mot dessa verksamheter. Vi Botkyrka var först med att kräva denna skärpning, och vi kan också vara vägledande i hur nationella och regionala myndigheter måste skärpa och utveckla sin hantering kring dessa ärenden, säger Ebba Östlin.

– Nu fortsätter vårt arbete i Kagghamra och vi kommer alltid sätta våra medborgare först. Vi som kommun kommer fortsätta att gå in med de skyddsåtgärder som experterna rekommenderar. Men det är fullständigt orimligt att skattebetalarna ska behöva ta smällen och stå för notan när dessa kriminella verksamheter går i stöpet. Vi kommer att utkräva ansvar. Jag känner ett stort stöd av regeringen och uppskattar att Per Bolunds varit så tydlig i sin ställning.

Regeringen har tidigare aviserat lagändringar för att fler kommuner inte ska hamna i samma situation som Botkyrka. Efter besöket sa Per Bolund så här:

– Vi ser vilka katastrofala följder som branden har fått för både människor och natur. Vi måste alla ta krafttag för att något sådant inte ska kunna ske igen, varken här eller någon annanstans. Därför var det viktigt för mig att se och höra hur kommun och räddningstjänst arbetat med detta och berätta hur regeringen beslut efter beslut jobbar hårt för att förhindra sådana fasoner i Sverige och för att stoppa ren avfallskriminalitet.

Miljö- och klimatminister Per Bolund och Botkyrkas kommunstyrelseordförande Ebba Östlin.

Miljö- och klimatminister Per Bolund och kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin besökte brandplatsen i Kagghamra.

Nadina Rosengren