Parker och lekplatser

Använd webbkartan för att se adress till respektive park eller lekplats. Du hittar dem under "Idrott, fritid och natur" i menyn till vänster på kartsidan.

Parker

Parker är viktiga mötesplatser för växter, djur och människor. Här finns många viktiga sociala och ekologiska värden som gör dessa platser betydelsefulla i en växande stad. Parkerna ska utgöra vardagsrum där alla generationer kan mötas, där man kan umgås tillsammans eller bara vara för sig själv.

I kommunens parker finns platser för lek och generösa ytor för picknick, solbad och tillfälliga arrangemang. Där finns också anläggningar för spontant idrottande, till exempel skateboard, basket och boule. Vill du grilla med kompisar, spela boll eller sitta en stund i solen kan du till exempel besöka Storvretsparken, Körsbärsparken eller Fittja äng.

Lekplatser

I Botkyrka finns många olika lekplatser, några är små och andra är stora, vissa har många lekredskap och andra har färre och lekplatserna uppmuntrar både till livlig och mer stilla lek. Olika lekplatser vänder sig till olika åldrar. Det finns många olika behov att möta och en lekplats ska vara tillgänglig. Alla ska känna sig välkomna.

Kommunen arbetar hela tiden med att förnya gamla lekplatser och ibland byggs det helt nya där behovet uppstår, till exempel i nya bostadsområden.

Det senaste tillskottet är Tripp Trapp Trull i Sandstugan i Tumba. Här kan man leka i klätterställningen, hoppa på studsmatta, gunga eller leka på de fina lekskulpturerna som står utställda. Andra roliga lekplatser du kan besöka är Albyparken, Blåklintsparken i Hallunda, Banslättsparken i Tullinge och Malmtorp i Vårsta. Du hittar alla kommunens lekplatser i webbkartan, karta.botkyrka.se.

Albyparken i Tillgänglighetsdatabasen

Fittjahöjden i Tillgänglighetsdatabasen