Vill du bli en digital pionjär?

Just nu finns det plats på vår digitaliseringsresa som ska ta oss till en obruten digital samhällsbyggnadsprocess. Vill du hänga med?

Just nu pågår den största digitaliseringssatsning som samhällsbyggnadsförvaltningen gjort. Vi håller på att skapa en obruten digital samhällsbyggnadsprocess (ODS) som ska vara klar 2025. I år upphandlar vi en skalbar teknisk plattform som ska hjälpa oss att låta information flöda genom våra olika system hela vägen från markavtal, genom detaljplaneläggning, bygglov och byggfas till förvaltning. Sedan påbörjar vi implementeringen av den. Samtidigt pågår andra projekt för att ta oss vidare i digitaliseringen. Visste du förresten att Botkyrka var först i Sverige med att digitalisera alla kommunens detaljplaner? De finns nu i den öppna nationella geodatabasen. Självklart delar vi med oss av vår kod också om någon annan vill använda våra skript.

Nya möjligheter

Successivt öppnar sig nya möjligheter som gör vårt arbete effektivare, säkrare och enklare. Fast det är klart, det kräver ju en del arbete för att få allt på plats. I det arbetet är hela förvaltningen inblandad. Vi automatiserar arbetsmoment som tidigare behövt tidskrävande handpåläggningar, vi byter ut gamla och osäkra metoder för kommunikation, vi lagrar dokument på smartare sätt och undan för undan höjer vi säkerhetsnivån på vår informationshantering. Bara för att nämna några saker. För att göra det möjligt att hänga med i utvecklingen höjer vi hela tiden kompetensnivån på våra medarbetare.

För våra medborgare innebär vår digitala utveckling ett större utbud av digitala tjänster som gör det möjligt att uträtta sina ärenden på ett enklare, snabbare och säkrare sätt. Effektiviseringsvinsterna som ODS medför gör också att medborgarna får ut mer för sina skattepengar

Vi bryter ny mark

Eftersom Botkyrka är en av de kommuner som ligger allra längst fram i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen, skapar vi mycket nytt. Vi jobbar utifrån de behov vi har nu de behov vi kan tänkas ha i framtiden. Vi vet att digitaliseringskraven bara kommer att växa och vi tänker stå beredda när de nya kraven kommer. Vi vet också att många andra kommuner och myndigheter sneglar på oss för att se hur vi gör. Vi delar såklart gärna med oss.

Ska du med?

Så vad sägs? Låter det som en spännande resa att vara med om? I så fall tycker vi att du ska ta en titt på vilka lediga tjänster vi har på samhällsbyggnadsförvaltningen just nu. Kanske hittar du din resebiljett där.

Vill du veta mer om Botkyrka kommuns ODS är du varmt välkommen att kontakta oss på ods@botkyrka.se.