Gör din VFU på en förskola eller skola i Botkyrka

Varje år gör drygt 200 lärarstudenter sin VFU (Verksamhetsförlagd utbildning) vid någon av Botkyrka kommuns förskolor eller skolor. Det är en viktig del av studenternas pedagogiska utveckling och en inspiration för den dagliga verksamheten ute på förskolor och i klassrum. Du som är student är hjärtligt välkommen till oss i Botkyrka!

En kvinnlig lärare hjälper en ung manlig lärarpraktikant i ett klassrum.

Vi erbjuder

• Många olika typer av förskole- och skolmiljöer
  • Nära samarbete med duktiga handledare
  • Spännande språkutveckling för studenter
  • Bra kommunikationer med tunnelbana, pendeltåg och bussar
  • Möjlighet att få kontakt med en bra framtida arbetsgivare.

Dessa skolor kan du söka till

I Botkyrka har vi 44 kommunala förskolor, 22 kommunala grundskolor och 4 gymnasieskolor. Vi välkomna elever från alla högskolor men har avtal med Stockholms Universitet och Södertörns Högskola om att ta emot studenter enligt följande:

Stockholms Universitet

• Tunaskolan (F–9)
  • Trädgårdsstadskolan (F–9)
  • Banslättsskolan (F–5)
  • Rikstens skola (F–9)
  • Tumba gymnasium

Södertörns Högskola

• Broängsskolan (F–9)
  • Kassmyraskolan (F–6)
  • Eklidsskolan (F–5)
  • Falkbergsskolan (6–9)
  • Parkhemsskolan (F–5)
  • Tullinge gymnasium

Andra högskolor

Om du är student vid ett annat lärosäte har du ändå möjlighet att göra din VFU inom Botkyrka kommun. Ta då först kontakt med någon av Botkyrkas VFU-samordnare, se kontaktuppgifter nedan.

VFU-samordnare förskolan
Linnea Lowejko
linnea.lowejko@botkyrka.se

VFU-samordnare grundskolan och gymnasieskolan
Karianne Stensrud
karianne.stensrud@botkyrka.se

Våra förväntningar på VFU-studenter

Som VFU-Student i Botkyrka kommun kommer du att lära dig massor av erfarna pedagoger. Från kommunen sida så finns det också förväntningar:

• Kontakta din handledare i god tid inför din VFU-kurs
  • Att du kommer i tid - kolla din resväg
  • Att du meddelar handledaren vid frånvaro
  • Att du tar en aktiv roll i verksamheten genom att ta egna initiativ, ta ansvar för den egna kunskapsutvecklingen och tar ansvar för att få en så rik erfarenhet som möjligt
  • Att du vid frågor i första hand vänder sig till din handledare och i andra hand till din kontaktperson
  • Att du lämnar ett giltigt utdrag ur belastningsregistret till rektor eller VFU-ansvarig senaste den första dagen på din praktik
  • Att du planerar, genomför och dokumenterar den verksamhetsförlagda utbildningen i samråd med handledaren
  • Att du så tidigt som möjligt inför varje VFU-period bjuder in din handledare till portföljen i VFU-portalen
  • Och att du förmedlar information från kursansvarig till handledaren om din aktuella kursplan.