Kommunen byter bank
Botkyrka kommun byter bank för löneutbetalningar i april 2025. För att du ska få din ersättning till just din bank (ditt bankkonto) behöver du anmäla det till Nordeas kontoregister.
Alla som har uppdrag för Botkyrka kommun behöver anmäla sitt konto till Nordea. Du som är Nordeakund (och även andra) kan ha alla uppgifter redan korrekt ifyllda. Då kommer du heller inte att kunna signera, och det är helt i sin ordning. Men det är viktigt att du följer stegen nedan för att kontrollera att allt är rätt!
Den första utbetalningen genom Nordea görs på ersättning som betalas ut den 25 april. Du kan anmäla ditt konto redan idag till Nordea, och du behöver göra det senast sex bankdagar i förväg.
- Anmäl ditt konto senast 15 april för att vara säker på att din utbetalning av ersättning går till rätt bank och konto.
- Om du inte har anmält ditt konto skickar Nordea ett Plusgiroutbetalningskort som du får lösa in. Läs mer här: Så löser du in en utbetalningsavi | Nordea
Så registrerar du ditt konto hos Nordea
Du anmäler ditt konto via länken och följer instruktionerna.
När du kommer till Nordeas sida genomför du dessa steg:
- Klicka på "Anmäl ditt konto".
- Klicka på "Fortsätt"
- Logga in med BankID
- Fyll i uppgifterna på sidan.
Namn och personnummer är redan ifyllda och kan inte ändras, och andra uppgifter kan också redan vara ifyllda. Kontrollera i så fall att de stämmer. Du ska ange din privata mejladress och arbetsgivarnummer 647834. Klicka gärna på det lilla frågetecknet för att se hur du ska fylla i clearing- och kontonummer.
Nordeakunder och även andra kan ha alla uppgifter redan förifyllda. Om alla uppgifter är korrekta och du inte ändrar något kan du inte och behöver inte signera. Allt är klart och det är bara att lämna sidan. Men det är viktigt att du först kontrollerar att uppgifterna stämmer, ändra annars!
OBS! Om du får felmeddelande gällande din mejladress kan det vara något annat som inte är korrekt ifyllt, till exempel kontonummer.
När allt är ifyllt aktiveras signera-knappen. Signera med mobilt bankID.
Behöver du hjälp?
Kör du fast eller är osäker på hur du ska göra kan du höra av dig till din kontakt/ handläggare/ uppdragsgivare i Botkyrka kommun. Det gäller också för dig som saknar person- eller samordningsnummer, saknar BankID, har skyddad identitet eller har konto i utländsk bank. Du kan också kontakta Nordeas kundtjänst om du har frågor eller stöter på problem under registreringen:
Telefon Nordea: 0771-22 44 88
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.