Vård- och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd och service till äldre, personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga. Målet är att de som behöver extra stöd ska få en självständig, stimulerande och trygg livssituation – dygnet runt.

Stödet ges enligt:

  • socialtjänstlagen (SoL)
  • lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
  • hälso- och sjukvårdslagen (HSL)

 

Organisation

Nämnd: vård- och omsorgsnämnden
Chef för vård- och omsorgsförvaltningen: Pia Bornevi, Pia.bornevi@botkyrka.se

Äldreomsorg

Ansvarar för:

  • Vård- och omsorgboende
  • Servicehus/Servicelägenheter (boende med stöd av hemtjänst)
  • Hemtjänst
  • Dagverksamhet
  • Botkyrkafixaren
  • Syn- och hörselinstruktör
  • Mötesplats Tumba och Grödinge (för botkyrkabor 60 år eller äldre)
  • Hälso- och sjukvårdsenheten
  • Rehabenheten
  • Kost- och måltidsenheten

Verksamhetschef: Petra Oxonius, Petra.oxonius@botkyrka.se

Omsorgen om personer med funktionsnedsättning

Ansvarar för insatser enligt LSS:

  • Grupp- och servicebostäder samt särskilt anpassad bostad
  • Korttidshem och korttidsfamilj för barn och ungdomar
  • Personlig assistans
  • Mobila team
  • Kontaktpersoner
  • Avlösare
  • Ledsagarservice

Verksamhetschef: Petra Oxonius, Petra.oxonius@botkyrka.se

Myndighet, vård- och omsorgsförvaltningen

Handlägger ansökningar och fattar beslut om:

  • Stöd från äldreomsorgen
  • Stöd från omsorgen om personer med funktionsnedsättning
  • Avgifter

Myndighet ansvarar även för anhörigstöd som för anhöriga till äldre och/eller personer med funktionsnedsättning.

Verksamhetschef: Jenny Torpman - Fredriksson, Jenny.torpman@botkyrka.se

Kontakt
Skriv ut
Senast uppdaterad: 2 mars 2018
Kommun & politik