Nämnder, förvaltningar och bolag

Ledning

• Kommunfullmäktige

Om kommunfullmäktige, politisk ledning, förtroendevalda i kommunfullmäktige

• Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen förbereder de ärenden som ska tas upp i kommunfullmäktige och ansvarar också för att fullmäktiges beslut genomförs.

Nämnder

• Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden ansvarar för kommunens arbetsmarknadsåtgärder, vuxenutbildning och frågor som rör högre utbildning.

• Kultur- och fritidsnämnden

Kultur- och fritidsnämnden ansvarar bland annat för kommunens konsthall, fritidsgårdar, bibliotek, bad och idrottsanläggningar.

• Miljö- och hälsoskyddsnämnden

Miljö- och hälsoskyddsnämnden arbetar för att skapa förutsättningar för en hållbar utveckling i samhället och en god hälsa och god livsmiljö för dig som bor, verkar och vistas i Botkyrka.

• Samhällsbyggnadsnämnden

Samhällsbyggnadsnämnden ansvarar bland annat för kommunens uppgifter inom plan- och byggnadsväsendet.

• Socialnämnden

Socialnämnden fattar de politiska besluten inom individ- och familjeomsorgen, det vill säga barn- och ungdomar, ekonomiskt bistånd, vuxna med beroende och missbruk och vuxna med psykiska funktionshinder.

• Södertörns överförmyndarnämnd

Nämndens huvuduppgift är att utöva tillsyn och kontroll över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap.

• Teknik- och fastighetsnämnden

Teknik- och fastighetsnämnden ansvarar för den allmänna VA-anläggningen, kommunens allmänna mark och förvaltning av kommunens fastigheter och inhyrda lokaler.

• Utbildningsnämnden

Utbildningsnämnden ansvarar för kommunens förskola, skolbarnomsorg, grundskola, gymnasium och särskola på grundskole- och gymnasienivå.

• Valnämnden

Valnämnden ansvarar för organisation och genomförande av de allmänna valen i kommunen.

• Vård- och omsorgsnämnden

Vård- och omsorgsnämnden ansvarar för omsorg för äldre människor samt personer med funktionsnedsättning.

Förvaltningar

• Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen arbetar för att skapa jobb och sysselsättning för botkyrkabor.

• Kommunstyrelseförvaltningen

Kommunstyrelseförvaltningen hjälper kommunstyrelsen i sitt arbete genom att leda, samordna och följa upp helheten i den kommunala verksamheten.

• Kultur- och fritidsförvaltningen

Kultur-och fritidsförvaltningen ansvarar bland annat för bibliotek, konsthall, bad- och idrottsanläggningar, fritidsgårdar och kulturskola.

• Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för gator och vägar, parker, markområden fysiska planer, bygglov, kart- och mätverksamhet, exploatering, trafik och parkeringstillstånd.

• Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ansvarar för bland annat för ekonomiskt bistånd, familjerättsfrågor, beroende och missbruk.

• Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för vatten och avlopp, för kommunens lokalers yttre underhåll, städning, installationer, skötsel av tomtmark samt för ny-, till- och ombyggnation.

• Utbildningsförvaltningen

Utbildningsförvaltningen ansvarar för förskola, fritidshem, grundskola, gymnasium och särskola.

• Vård- och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd och service till äldre, personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga.

Kommunala bolag och stiftelser

Förtroendemannaregistret

Du hittar kontaktuppgifter till kommunens politiker i förtroendemannaregistret.

Organisationsplan

Botkyrka kommuns organisationsplan.