Kultur och fritid

Koffesnacket är en podd där vi pratar om kultur, fritid, idrott och engagemang i Botkyrka.

Avsnitt 1

Funkisverksamhet – alla ska känna att de kan lyckas

En galen julklappsidé, pimpling och funkiskörer. Det är exempel på hur vi jobbar med målet ”Botkyrkabor med behov av stöd har goda möjligheter till en meningsfull fritid”. I detta avsnitt berättar Irene Cederborg och Mari-Ann Henriksson om sitt arbete med funkisverksamhet och hur viktigt det är för alla att känna att de kan lyckas.

Här kan du se Kulturskolans julvisor med teckenstöd som nämns i avsnittet.

Mari-Ann Henriksson, Helena Hellström och Iréne Cederborg i en park.

I avsnitt 1 får du höra Mari-Ann Henriksson, Helena Hellström och Iréne Cederborg.

Avsnitt 2

Unga 16-19 år

I detta avsnitt får vi lyssna på hur vi jobbar med unga 16-19 år och målet att våra mötesplatser ska upplevas som trygga, tillgängliga, inspirerande och välkomnande. ”Oncle” Lamin berättar historier som förklarar varför han aldrig ger upp på ungdomarna och alltid ger dem en ny chans. Yosra berättar om sin resa från att som ung själv vilja påverka och ta steget till att engagera sig politiskt som förtroendevald i Botkyrka, till att sedan bli tjänsteperson och verkställa besluten och förklara dem för de unga som hon jobbar med. Yosra berättar också hur hon önskar mer öppenhet då det är en del av Botkyrkas värdegrund.

Tre personer står framför en graffitivägg.

Avsnitt 2 med Helena Hellström, Yosra Sherif och Lamin Janneh.

Avsnitt 3

Kulturmiljö, Hogslaby och S:t Botvid

I Botkyrka kan du uppleva tre tidslager på samma plats, som finns bevarade sida vid sida. Hur påverkar det byggandet i Botkyrka? Vad händer i järnåldersbyn Hogslaby, vilka järnåldersnamn får barnen och vem vad Sankt Botvid? Det får vi reda på i detta avsnitt av Koffesnacket.

2 personer tittar fram bakom varsin stolpe i järnåldershus som håller på att byggas.

Helena Hellström och Åsa Anderljung från järnåldersbyn Hogslaby i avsnitt 3.

Avsnitt 4

Botkyrkas simhallar och badvärdar

På somrarna flyttar badhusens medarbetare ut till utebaden för att tillsammans med unga sommarjobbare hålla i gratis simskola och se till att Botkyrkaborna är trygga på våra stränder. I år fick de gripa in i ett drunkningstillbud första dagen på sommarsäsongen. Eja Andersson, 22 år, sommarjobbar som badvärd och berättar om hur en dag på utebadet kan se ut.

Vi får också höra Angelica Abelsson, arbetsledare på badhusen i Botkyrka, berätta om förberedelserna inför sommaren och planerna för renovering av badhus och nytt badhus.

I detta avsnitt pratar vi om våra mål; Botkyrkaborna har egenmakt, unga botkyrkabor har möjlighet att prova på arbete inom kultur- och fritidsområdet. Kultur- och fritidsnämndens mötesplatser upplevs som trygga, tillgängliga, inspirerande och välkomnande.

Två personer står på en strand, vind i håret.

Kultur- och fritidsdirektör tillsammans med badvärden Eja Andersson, på Slagstabadet.

Avsnitt 5

Surfande seniorer – om digital inkludering

Betala räkningar, gå till tandläkaren eller boka en golftid. Utan digital kompetens är det svårt att klara av vardagen i vårt digitala samhälle. Projektet Surfande seniorer arbetar för att öka den digitala kompetensen hos Botkyrkas äldre med hjälp av feriearbetande ungdomar. Här arbetar vi med målet "Botkyrkabor har ökad livskvalitet och goda möjligheter till en meningsfull fritid".

5 personer står tillsammans i höst-solljuset, varav en ungdom och en senior. De gör olika gester med armarna.

Abraham, Leif, Andrea, Carina och Helena.

Avsnitt 6

Julstuga med Robert Aslan

Renovering av badhus i Fittja, fler satsningar på att minska digitalt utanförskap och julklappsrim. I årets sista avsnitt av Koffesnacket gästar kultur- och fritidsnämndens ordförande Robert Aslan vår programledare Helena Hellström.

Två personer sitter mittemot varandra vid ett bort och skrattar. Mikrofoner och dator är uppställda.

Robert Aslan och Helena Hellström.

Om Koffesnacket

Koffesnacket är en ordlek mellan förkortningen av kultur- och fritidsförvaltningen, alltså kof, och kafé och kaffe vilket blir koffesnacket! En stund för fika och snack om kultur och fritid i Bokyrka!

Vi tar reda på hur vårt arbete hänger ihop med de politiska målen, vad vi gör i våra olika verksamheter och det vad betyder för Botkyrkaborna.