Botkyrkadialogen i Tumba

Mötesplats Tumba fylldes till sista stolen när Botkyrkadialogen bjöd in Tumbas seniorer till dialog, och trots årets första snösmocka så tog sig tappra tumbabor till medborgarkontoret en lördag för att diskutera sin stadsdel. Botkyrkadialogen hölls under oktober-november 2022 men besluten om vilka dialogförslag som kan genomföras dröjer. Anledningen är att den politiska organisationen har förändrats samt dialogen har pausats en tid för att förbättra arbetsmetoden. Så snart besluten har klubbats kan du läsa om dem här.

Föräldraperspektiv och dialog för alla

Lördag 19 november kl 11-14 hade vi en öppen dialog på medborgarkontoret i Tumba. Trots det hårda vädret med både blåst och massor av snö så kom det 22 tappra personer som hade dialog med tjänstepersoner och politiker. Några dagar senare skulle vi ha dialog på Öppna förskolan i Storvreten med tema föräldraperspektiv men vädret gjorde att vi valde att ställa in.

Helena Matic och dotter Lana

Helena Matic från Tumba ställde upp med sin dotter Lana på filminspelning för att marknadsföra dialogen i Tumba.

Många kom till Mötesplats Tumba

Måndag 24 oktober lånade Mötesplats Tumba ut sina lokaler till Botkyrkadialogen. Dialogen riktade sig till Tumbabor 60+. Kön ringlade lång in till träningslokalen där dialogen dukat upp kaffe och mackor och tjänstepersoner från bland annat vård- och omsorgsförvaltningen stod redo att och ta emot.

Lokal för unga och fler papperskorgar

Sölve och Liselotte Hellberg

Storvretsborna Sölve och Liselotte Hellberg besökte dialogen 24 oktober.

- Vi har fina rekreationsmöjligheter i Storvreten men vi tycker att det behövs någonstans för ungdomarna att vara på fritiden. Idag passar vi även på att påpeka att det behövs fler papperkorgar i området.

Deltagarna, cirka 55 personer, kom från alla delar av Tumba och det blev dryga två timmars intensiva samtal mellan Tumbaborna och tjänstepersoner från kommunen.

Bättre gångväg

Storvretsbon Mildred Stenlund sitter i Mötesplats Tumbas lokaler.

Mildred Stenlund hade kommit från Storvreten till Mötesplats Tumba för att lämna sina idéer och synpunkter.

- Gångvägen från min lägenhet till busshållsplatsen känns väldigt smal när man kommer där med rullator och ska samsas om utrymmet med alla gående och cyklister. Den skulle behöva göras om eller delas upp.

Lyckad dialog trots pandemi 2020

Den första Botkyrkadialogen för stadsdelen Tumba hölls under senhösten 2020. Pandemin härjade och kommunen tog fram ett digitalt verktyg för dialoger. Tumbaborna blev de första att delta i digital dialog. Metoden godkändes av både medborgare och politiker.

Tumbabon Hannele, som saknade kulturlivet innan pandemin, passade på att lämna ett önskemål till Botkyrkadialogen om parkteater i Tumba. Det skulle vara något som alla skulle kunna uppskatta och det skulle vara gratis för publiken. Dialogkommissionen sa ja till förslaget och Botkyrka Riksteaterförening fick i uppdrag att arrangera tre föreställningar tillsammans med fria teaterföreningen Dotterbolaget.

Under sommaren 2021 sjönk pandemin tillfälligt undan och det kunde hållas tre föreställningar utomhus. Parken framför Tumba gymnasium blev då spelplats för magiska tricks och clowner som busade med publiken. Alla - clowner - arrangörer och publiken verkade lika lyckliga över den efterlängtade skrattfesten.

Fullutrustat utegym i Sven Tumbas park

Dialogkommissionen antog också önskemålet om ett nytt utegym i Sven Tumbas park. Synpunktsinlämnaren lyfte parken som en bra plats som kan uppmuntra till fysisk aktivitet och spontanidrott. Det ligger dessutom i direkt anslutning till fotbollsplanen och Tumba gymnasium. Gymet står nu färdigt och är fullutrustat för träning av hela kroppen. Det har trygghetsbelysning, förklarande skyltar med förslag på övningar samt QR-koder för instruerande videos.

Tunabon Emad Mohammed är en frekvent besökare av gymet.
- Jag är här ungefär varannan dag. Jag springer i området och så stannar jag till här och gymmar en stund och sen springer jag vidare. Det här är ett riktigt bra utegym. Jag har sagt till min familj att de behöver inga dyra gymkort, det här är minst lika bra som ett inomhusgym och dessutom får man frisk luft.

Emad gillar att man kan ladda ner en app och scanna QR-koder på skyltarna för att ladda upp träningsinstruktioner i telefonen.

Utegymet i Sven Tumbas park. Solen skiner och en man i träningskläder lyfter en tyngd.

Emad Mohammed stannar alltid till och kör ett pass på nya utegymmet i Sven Tumbas park när han är ute och joggar.

Rejäl upprustning av gångstråk

I området Tuna arrangerades ett dialogmöte på mötesplattformen Zoom. Tunabor, tjänstepersoner och politiker diskuterade tänkbara förbättringar av Tuna.

Reultatet blev en rejäl upprustning av gångvägen i Tuna på sträckan Nedergårdsvägen, Samaritvägen. Tunaborna var väldigt överens om vilka förbättringar de helst vill se:

• förstärkt underlag av gångvägen
  • belysning
  • tre bänkar för vila av trötta ben
  • tre papperskorgar smyckade med färgglada motiv
  • biodepå, och så kallat insektshotell
  • en yta med vilda blommor och bärbuskar

Många av er hade också synpunkter kring Tuna torg. Eftersom den marken ägs av en privat aktör kan kommunen inte åtgärda något på platsen men det planeras för bostäder. Kika gärna in här för mer information om det;

Tidskällan ren igen

Konstverket Tidskällan som sedan 2007 står placerat mellan Dalvägen och Storvretsvägen har blivit rengjort och beslysningen har setts över och lagats. Tidskällan stod från början i gamla Tumba centrum. Konstnären heter Stefan Thorén.

Delta digitalt

Om du inte kan komma till platserna där Botkyrkadialogen är så kan du delta digitalt på dialog.botkyrka.se