Stäng meddelande

Kommunarkivarie med e-arkivkompetens


Arbetsuppgifter

Du har huvudansvar för kommunarkivets bestånd. Du planerar, tar emot och kvalitetsgranskar leveranser till kommunarkivet och genomför gallringsutredningar. Du hanterar förfrågningar om allmänna handlingar från forskare och övrig allmänhet, likväl från kommunens förvaltningar. Du kommer att ha en viktig roll som sakkunnig när informationshanterings¬planer ska upprättas eller revideras. I kommunen har du en central funktion som expert inom arkiv- och informationshanterings-området och ger råd och stöd till medarbetare. Du deltar som sakkunnig/expert vid införande och utveckling av e-arkivet samt tillhörande rutiner. Du tar fram underlag och genomför utbildningar och informationsinsatser vid efterfrågan. Resor inom kommunen kan förekomma. Exempel på övriga arbetsuppgifter: • Delta i arbetet med att utarbeta och uppdatera styrdokument och vägledningar • Agera systemförvaltare för kommunens förteckningsprogram Visual Arkiv • Allmänna arkivuppgifter t ex förteckning av arkivmaterial, menprövningar och sekretessbedömningar

Kvalifikationer

Vi söker dig som tidigare har erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor. Du är utbildad arkivarie och har kunskaper och erfarenhet av elektronisk arkivering. Du har kunskap kring gällande lagstiftning inom offentlig verksamhet och därmed de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och GDPR. Som person är du strukturerad och analytisk, du har god förmåga att uppmärksamma utvecklingsområden och är van vid att självständigt driva frågor inom ditt kompetensområde. Du utmanas av utveckling och förändring. Vid behov tar du fram nya rutiner, utvecklar och ser över arbetssätt tillsammans med verksamheten. Du har lätt för att kommunicera, både muntligt och skriftligt. Det är meriterande om du tidigare utvecklade och genomförde utbildningsinsatser. Vi tror också att du är en god arbetskamrat och har lätt för att samarbeta, både med personer inom enheten och med angränsande verksamhetsområden. Du erbjuds Som medarbetare hos oss är du med och bygger upp och bidrar till utvecklingen i en ny organisation som blickar framåt. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka både processer och arbetssätt. Du ingår i en enhet som leder och utvecklar kommunens informationsförvaltning - informationshantering, informationssäkerhet, registratur och kommunarkiv.

Arbetsplatsen


Arbetsform

Tillsvidareanställning

Erfarenhet: Erfarenhet krävs

Omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Varaktighet: Tillsvidare

Antal platser: 1


Kontaktperson(er)

Caspar Almalander, Enhetschef arkiv och registratur

Mobil: 070-2097191


Facklig(a) företrädare


Sista ansökningsdatum: 2019-02-15

Ange referensnummer: A845423


Vår ledstjärna är Medborgarens fokus. Allt vi gör ska bidra till platsen Botkyrka och till dem som lever och verkar här. Botkyrkaborna är medskapare i all utveckling inom kommunen och vi möter de behov som finns genom att leva våra värdeord; öppna, ansvarstagande, modiga och energiska. Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. Välkommen att göra skillnad för medborgarna i Botkyrka. Tillsammans når vi resultat. Varmt välkommen med din ansökan! Som medarbetare i Botkyrka kommun erbjuder vi dig ett antal förmåner utöver din individuella lön. Sista ansökningsdag är den 15 februari, men eftersom urvalet sker löpande ber vi dig skicka din ansökan så snart som möjligt! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Fackliga företrädare nås via kommunens växel 08-530 610 00

Skriv ut
Senast uppdaterad: 31 oktober 2018