Tillstånd, regler och taxor

För att din verksamhet ska kunna drivas på ett bra sätt finns det olika tillstånd du kan behöva. Beroende på vilken typ av verksamhet du har finns det också regler som du måste förhålla dig till. I en del fall utövar Botkyrka kommun tillsyn för att kontrollera att verksamheten följer reglerna.

Använda offentlig plats

• Använda offentlig plats

För att använda en park, gata eller ett torg för din verksamhet behöver du tillstånd. Du söker tillstånd hos polisen.

• Food trucks

För att bedriva verksamhet behöver du ansöka om ett nytto­parkerings­tillstånd för food trucks.

Försäljning

Livsmedel och servering

• Anslut till VA som företag eller annan verksamhet

Här får du som företagskund information om avfallskvarn, fett- och oljeavskiljare och sprinkler.

• Dricksvattenanläggning

Om din anläggning producerar mycket vatten, försörjer fler än 50 personer eller om vattnet används kommersiellt måste du registrera den hos miljöenheten.

• Driva livsmedelsföretag

Registrering, egenkontroll och avgifter

• Fettavskiljare

I stort sett alla verksamheter som tillverkar eller hanterar livsmedel måste ha fettavskiljare

• Matförgiftning

En snabb anmälan underlättar för miljöenhetens personal att identifiera orsaken och därigenom hindra att andra blir sjuka.

• Ny riskklassningsmodell

Från och med 2024 kommer kommunen att börja använda ett nytt sätt att beräkna hur mycket kontroll som livsmedelsföretag ska få.

• Oljeavskiljare

Om din verksamhet riskerar att släppa ut olja till avloppsnätet eller naturen behövs en oljeavskiljare.

• Serveringstillstånd för alkohol

Ansökan och anmälan av serveringstillstånd för alkohol

Mark och fastigheter

• Avfall

En stor del av avfallshanteringen i kommunen sköts av SRV Återvinning AB.

• Bygglov

Bygglov, attefallshus, plank, avgifter, tomträtt, strandskydd.

• Dricksvattenläggning

• Schaktning

Schakttillstånd och tillstånd för upprättande av trafikanordningsplan i Botkyrka kommun söker du via en e-tjänst som heter ISY Case.

Miljö och hälsa

• Cisterner

Du som äger en cistern för brandfarlig vätska eller spillolja är ansvarig för att lagring, hantering och kontroller görs på rätt sätt.

• Kemiska bekämpningsmedel

Kemiska bekämpningsmedel kan vara skadliga för människors hälsa och miljön. Innan du väljer att använda kemiska bekämpningsmedel ska andra alternativ utredas.

• Miljötillsyn

Tillsynen är en uppföljning och kontroll av att du följer de tillstånd och regler som gäller.

• Seveso-anläggningar

Driver du en verksamhet som hanterar eller lagrar stora mängder av kemikalier? Verksamheten kan då omfattas av Sevesolagen.

• Miljöfarlig verksamhet

Du som ska starta miljöfarlig verksamhet kan behöva söka tillstånd eller göra en anmälan av verksamheten.

• Tillstånd och dispens inom naturreservat

Det finns föreskrifter som anger vad som är förbjudet att göra i naturreservat. Om det finns särskilda skäl kan kommunen ge dispens från förbuden.

• Hygien- undervisningslokal och bassängbad

Här kan du anmäla hygien- undervisningslokal och bassängbad.

Behöver du hjälp?

Näringslivscenter kan ge dig stöd och rådgivning och hjälper dig att hitta rätt i dina kontakter med kommunen.