Botkyrka vinnare – IGEN!

02 januari 2021

Näringsliv och företag

För tredje året i rad vinner Botkyrka första pris som bästa tillväxtkommun i Stockholms län.

Det är enormt kul att det gått och fortsätter gå så bra för Botkyrkas företag. De gör en enorm insats och det är viktigt för hela kommunen, säger Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande (S). Jag är stolt men inte förvånad över vinsten. Botkyrka har dominerat i toppen i elva år. Mönstret är tydligt: Botkyrkas företag är bäst i regionen.

För tredje året i rad

– Våra skickliga företagare – liksom deras medarbetare – gör ett fantastiskt jobb. Men det är inte någon slump att vi vinner priset för tredje året i rad. Vi har planerat för tillväxt i många år, säger Gustav Fridlund, näringslivschef i Botkyrka kommun.

Från 2010 till 2020 har Botkyrka kommun vunnit:

• 5 guld
  • 2 silver
  • 2 brons

Vinnaren har flest framgångsrika företag

Det är kreditupplysningsföretaget Syna som står bakom utmärkelsen, som går till den kommun i varje län som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

– Jobben skapas hos företagen. Vi är helt beroende av att företagen är starka för att kommunen ska kunna leverera en högkvalitativ välfärd som starka skolor och en trygg omsorg, säger Ebba Östlin.

En offensiv kommun

Så hur planerar man för tillväxt? Ebba Östlin och Gustav Fridlund pekar på flera olika saker.

– Vi är en offensiv kommun. Vi har byggt bostäder, renoverat välfärdsfastigheter och byggt nya. Många företag i Botkyrka är underleverantörer till de stora byggbolagen, så när det byggs ger det ringar på vattnet för företagen i kommunen, säger Ebba Östlin.

Gustav Fridlund menar också att en bakomliggande faktor till Botkyrkas framgångar är att man har starka entreprenörer i rätt branscher som drar nytta av sitt strategiska läge i tillväxtregionen Stockholm.

– Många är dessutom väldigt duktiga på att anpassa sig till sina kunder, oavsett om det är pandemi eller goda tider.

Med attraktivt läge

Infrastrukturlösningar som förbifarten gör Botkyrkas läge mer attraktivt utanför kö-zonerna. Här är utvecklingsområdet Södra porten en viktig del. Området ska både ge plats för nya företagsetableringar och besöksmål.

– Det ska bli ett nytt regionalt tillväxtområde för aktörer som ser potentialen både i det geografiska läget och i närheten till en stor och kompetent arbetskraftsresurs, säger Gustav Fridlund.

Bättre stöd och service

Ytterligare en del i tillväxtraketen är kommunens stöd till företagen. Det handlar om att både hjälpa till när företag växer och när de behöver bygglov. Glädjande nog uppger företagen att de är mer nöjda med kommunens service nu än tidigare.

– Vi kan leverera bygglov och annat med högre kvalitet och snabbare nu. Det är viktigt, säger Ebba Östlin.

– För att möjliggöra fler tillväxtbolag och samtidigt få till fler jobb för Botkyrkaborna, har vi tillsammans med privata aktörer även bildat Tillväxt Botkyrka. Genom satsningar på ungt entreprenörskap jobbar vi med återväxten för att säkra upp fler toppnoteringar i framtiden.

Ett av Gustav Fridlunds mantran är att det ska vara enkelt att starta, växa och etablera sitt företag i Botkyrka.

– Vi ligger över snittet i länet när det gäller service i samband med myndighetsutövning (NKI – nöjd kundindex), men jobbar trots det hårt för en ständigt förbättrad service med företagen
i fokus, understryker Gustav Fridlund.

– Självklart har pandemin gjort det enormt tufft för många företag, och där måste vi som kommun vara lyhörd för behoven som finns och hur vi kan svara mot dessa. Vi ska se till att skapa de förutsättningar och stöd som våra företag behöver för att fortsätta i en positiv riktning, avslutar Ebba Östlin.

Så utses vinnaren av Bästa Tillväxt

Utmärkelsen Bästa Tillväxt delas ut av varje år av Syna, Sveriges äldstakreditupplysningsföretag. Syna granskar alla svenska aktiebolags bokslut. De tittar på resultatet mellande två senaste boksluten.

Ta del av Näringslivsnytt

Vill du prenumerera på näringslivsnytt? Fyll i namn och e-post i formuläret så landar nyhetsbrevet i din mejlinkorg.

Prenumerera på Näringslivsnytt

Du som prenumererar på näringslivsnytt finns med i Botkyrka kommuns företagsregister. Vi som sparar prenumerantlistan har ett ansvar att aldrig sprida dina personuppgifter till någon annan part. Du har rätt att när som helst begära att adressen tas bort ur vår utskickslista. Kontakta oss då via e-post på foretag@botkyrka.se.