Tillväxtraketer i Botkyka: Loviseberg presseri/Råsaft

06 januari 2021

Näringsliv och företag

Att Loviseberg presseri var en av Botkyrka kommuns tillväxtraketer förra året är i och för sig trevligt. Men vd Karl Hansson tittar hellre framåt. Målen höjs för varje dag som går. Om tre, fyra år ska vi ha dubblat omsättningen. Minst.

Framgpångar firas förstås med råsaft på Loviseberg presseri. Stephanie Sundberg, kvalitetsansvarig, Karl Hansson, vd, och Caroline Brahme, designansvarig.

Gör allt från grunden

Loviseberg presseri i Tumba är det kanske inte så många som känner till. Desto fler har nog sett Råsaft i butikshyllan, färskpressade juicer på såväl grönsaker som frukt. Men när Karl Hansson startade företaget fanns inga planer på just varumärket Råsaft.

– Det har varit en ganska lång resa. Innan vi startade Råsaft för åtta år sedan hade vi producerat vi fruktsallader och juicer till de stora dagligvaruhandlarna, fast under deras egna varumärken. Men de hade svårt att nå ut till sina kunder med en så bra produkt under eget märke, så för åtta år sedan startade vi Råsaft, säger Karl.

Förväntan på kedjornas egna varumärken är ofta att de ska vara lite billigare. Med en produkt som har så kort hållbarhet som färskpressad juice blev det väldigt tajta marginaler. Han valde att köra det racet själv, under eget varumärke. Det blev en turbulent tid med att ta fram inte bara identiteten i den egna produkten utan även en ny affärsmodell. Karl beskriver hur han reser till odlare jorden runt. Ena gången i Sydafrika, nästa i Egypten eller Mexiko. Här börjar själva identiteten.

– Sedan har vi hela produktionsvägen fram till att flaskan är skakad och redo att säljas i butik. Det blir lite skillnad när man gör saker från grunden.

Rätt tajming

Karl drar en parallell till juicernas supersäljare. De stora varumärkena låter pressa juicen i ursprungsländerna, sedan kan det dröja upp till ett år innan den säljs i butik här, menar han. I många fall koncentreras juicen för att sedan spädas ut med vatten.

Han menar att tajmingen var helt rätt. Medvetenheten bland kunderna har ökat generellt, inte bara när det gäller livsmedel, och den gynnar produktion av det som Karl beskriver som ”riktiga grejor”. Varumärket är viktigt, men inte allt.

– Det blir bara svårare och svårare att vilseleda kunder med en billig råvara kopplad till ett starkt varumärke. I ett längre perspektiv kommer det vara ännu viktigare att ha kvalitet och hållbarhet som starka värden – att man har en korrekt hantering av korrekta produkter. Kunderna lyssnar mer på det än bara ett varumärke. Kombinationen – den treenigheten – är guld värd, säger han.

Viktigt med aktiv kommun

När Karl startade resan med Loviseberg presseri fanns inte möjligheterna att få hjälp med tillväxtresan genom Tillväxt Botkyrka. Han och kollegorna har gjort resan helt på egen hand. Men att kommunen är aktiv är viktigt, menar han.

– Det är oerhört viktigt att en kommun har förmåga att lyfta upp talangerna som finns och skapa förutsättningarna för de individerna att blomstra. Där tror jag att det finns oerhört mycket att jobba på ända från tidiga åldrar; att sätta individerna i olika sammanhang och ge dem möjligheter att utvecklas.

Numera har Utbildningsförvaltningen personal dedikerad åt just entreprenörskap från grundskolan och uppåt. Här finns visioner om att kunna stärka kreativiteten redan från förskoleåldern.

– Jag har själv en fyraåring som går i förskolan i kommunen och det är ju en jätteskillnad mot hur det var när jag gick där. Jag märker på min son att han har insikter som jag inte hade vid fyra års ålder. Bara det grundläggande i de sociala bitarna – att vara en bra vän, att man förstår dynamiken i en grupp, att det är okej att vara annorlunda och att motverka mobbning i ett tidigt skede. Det tror jag är en stor bit i att så många barn som möjligt inte ska se begränsningar, utan möjligheterna i tillvaro, säger Karl och fortsätter:

Tittar bara framåt

Under 2019 gjorde Loviseberg presseri ett jättebra resultat. Omsättningen ökade, resultatet ökade – och 18 fler personer sattes i arbete. Vid årets slut var man 121 anställda. Men Karl verkar inte stanna upp och fira segrar i första taget. Åtminstone inte för länge. Siktet är riktat framåt, inte bakåt. Nu satsar man för att öka betydligt snabbare framöver. Det här var bara början.

Det säger han trots att 2020 blev ett tufft år då man tappat 10–15 procent av försäljningen då viktiga kunder som hotell bland annat gjort stora tapp.

– Kundgruppen för en juice som tillverkas i Sverige är närmast oändlig. Det är upp till oss att föra ut budskapet och utbilda konsumenten snabbare än vi gjort tidigare. Sett till den svenska juicemarknaden är vi fortfarande otroligt små. Målen höjs för varje dag som går. Vi har stora planer på att minst dubbla omsättningen de närmsta tre, fyra åren. Marknaden finns där, det är vi som behöver hitta rätt vägar för att nå den på rätt sätt.

Blir kvar i Botkyrka

– Vi är tungt investerade i presseriet och har investerat massor i att ta fram nya pressmetoder – allt från tvättning till de fyra pressningar som vi gör och vidare till fyllningslinjerna. Vi gör det från grunden, men är ändå tekniknyfikna. Vi vill göra processerna ännu mer effektiva samtidigt som det ställs höga krav på hygien och hållbarhet.

Om Loviseberg presseri AB/Råsaft

Företag: Råsaft/Loviseberg presseri AB
Gör: Färskpressad juice av frukt och grönt.
Vd och grundare: Karl Hansson.
Grundades: 2012
Säte: Tumba