Ebba på digital turné: 50 företag 50 dagar

05 februari 2021

Näringsliv och företag

Det blir bråda dagar och veckor för kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin och Botkyrka kommuns näringslivschef Gustav Fridlund. Tillsammans gör de nu en kraftsamling för att på kort tid träffa företagare på digitala möten.

Varför just nu?

– All den naturliga kontakt jag har med företagare har frusit inne på grund av covid. Men jag behöver möta företagarna i kommunen för att kunna utföra mitt uppdrag på ett bra sätt, säger Ebba.

Ebba Östiln, blå kavaj, rosa bakgrund.

Ebba Östlin saknar de fysiska mötena med företagare i Botkyrka. Möten som var en självklar del av jobbet innan pandemin. Det Nu blir det ändå många lärorika samtal med många företag – men de får ske digitalt.

Vad ska ni med informationen till, är det kraftpaket att vänta?

– Vi la flera kraftpaket under 2020 och jobbar med ytterligare ett nu. Ibland är det saker som vi behöver skruva på, något som vi kanske inte har sett. Sedan behöver vi även få kunskap för att vi ska kunna agera talesperson för kommunens företag och föra fram konkreta förslag till regeringsnivå.

Är det några företag som du är särskilt mån om att nå?

– Genom Tillväxt Botkyrka har vi väl upparbetade kanaler mot företag med 5–50 anställda, så jag är extra nyfiken på hur det är i småföretagen med 0–4 anställda.
Alla har väldigt individuella förutsättningar, men jag lär mig något nytt i varje samtal!

Vad vill du säga till Ebba?

Mejla till foretag@botkyrka.se så kanske ni också
kan få ett besök!