Inspiratörer i Botkyrka: ”Haka inte på trender – skapa dina egna”

11 mars 2021

Näringsliv och företag

Bosphorus matkluster levererar fyra miljoner färdigrätter om året. Nu satsar företaget på en hypermodern matfabrik i Loviseberg.

Serdar och Pelin Öztena ler mot kameran.Gustav Fridlund står lite i bakgrunden.

Serdar och Pelin Öztenar har jobbat hårt för att uppfylla sin dröm om de nya supermoderna produktionslokalerna i Loviseberg. Här med näringslivschefen Gustav Fridlund.

Pelin tvekar över att vara med i intervjun. Hon och Serdar är trötta på att porträtteras som de ”duktiga invandrarna som lyckats mot alla odds”.

– Vår resa började hemma i vårt kök i Rinkeby, men den handlar inte om vår bakgrund. Vi är inga stackare, vi har bara trott på vår idé. Vi är företagare, säger Serdar.

Inte vilka företagare som helst heller. 20 år senare är de 70 anställda, omsatte 110 miljoner 2019 och har egen butik i Hötorgshallen. Pelin står i huvudsak för produktutvecklingen, medan Serdar ansvarar för andra företagsbitar.

Och de fortsätter sikta ännu högre. Lokalerna på 2 000 kvadrat i Norsborg, där de huserat sedan 2006, har blivit för små. Snart går flytten till nya lokaler i Loviseberg.

6 000 kvadrat att växa och utvecklas i

– Ser du vilket ljus! Här får diskarna bästa arbetsplatsen. De som ofta anses ha lägst status brukar annars få stå på mörka instängda ytor, säger Serdar och pekar mot de stora fönstren som vetter ut mot skogen.

Varmköket är gigantiskt, kylrummet likaså. En trappa upp ligger kontoren, Pelins provkök, personalköket, ett personalgym, hygien-utrymmen, teknikrummet – och ett labb.

– Vad ska ni med ett labb till? undrar Gustav Fridlund, näringslivschef i Botkyrka kommun.

– För att ha koll på mikrobiologin, förklarar Serdar. Säkerheten kring maten – och transparensen – är A och O.

”95–98 procent av våra anställda bor i Botkyrka. Här jobbar människor från hela världen.”

Gustav och Serdar har haft mycket kontakt de senaste åren. Att bygga en anläggning som den här kräver både tid och kraft från markanvisning till alla tillstånd – och slutligen projektering och byggprocess.

– Det har varit ett stort engagemang från er på näringslivskontoret, tjänstemännen och inte minst politikerna. När vi kom till Botkyrka för 14 år sedan var det på ett helt annat sätt, säger Serdar till Gustav.

– För en enskild entreprenör är det här en otroligt stor satsning. Då krävs att man har en bra dialog mellan exploatör och kommun. Och vi som kommun måste kunna erbjuda bra rådgivning och stöd, konstaterar Gustav.

De nya lokalerna ska kunna rymma 124 personer – per skift.

– Vi är en viktig del i integrationen. 95–98 procent av våra anställda bor i Botkyrka. Här jobbar människor från hela världen. Men vi vill inte ha några lönebidrag. Våra anställda ska ha riktiga jobb, med riktig lön. Det stärker självkänslan, avslutar Serdar.

Lagar hållbart och hälsosamt

Miljön är Bosphorus matfabrik i Norsborg där en anställd i anticeptisk arbetsklädsel friterar mängder av rödbetsbiffar i stora tillagningskärl. Foto Crisp Film

Vegetariska rödbetsplättar på gång. I Bosphorus matfabrik i Norsborg lagas bland annat en hel del vegetariska färdigrätter. De allra flesta råvarorna inhandlas från lokala producenter i Sverige.

Om Bosphorus Matkluster

Startade: 2002
Drivs av: Serdar och Pelin Öztenar
Gör: Färdigmat
Antal anställda: 70
Aktuella: Bygger ny matfabrik i Loviseberg

Företagarna Serdar och Pelin Öztenar i Bosphorus nya lokaler som fortfarande är under konstruktion. Paret ser glada och nöjda ut. Byggnadsarbetare syns i bakgrunden. som Foto Nils Petter Nilsson

Serdar och Pelin Öztenar har trott på sin idé från start. Framgångsresan började en gång hemma köket. Nu ser de fram emot flytten från matfabriken i Eriksberg till splitternya och ännu större lokaler i Loviseberg.

5 nycklar till framgång enligt Serdar och Pelin, Bosphorus Matkluster

1. En tydlig idé med tydlig målbild.

2. Bra produktutveckling
    Haka inte på trender, sätt dem.

3. Egen produktion – all mat tillagas från grunden, utan automatisering.

4. Bra medarbetarfilosofi – personalen ska trivas med att jobba hos dig.

5. Hållbarhetstänk – på alla sätt. Både när det gäller maten,förpackningar, transporter ochenergiförsörjning. Solceller påtaket ska sörja för 25 procent av elbehovet i nya lokalerna.