Saide Hanna, rekryterar i Botkyrka: ”I arbetslivet lär man sig snabbt”

28 mars 2021

Näringsliv och företag

Saide Hanna jobbar på Tillväxt Botkyrka och matchar arbetssökande med företag som växer.

Porträtt på Saide Hanna.

Jobba på ditt CV och på språket, tipsar Saide Hanna, rekryterare på Tillväxt Botkyrka.

Många företag säger att de inte ­hittar kompetens, vad säger du då?

– Det finns kompetens! Det handlar mer om att våga ge människor en chans, men många dömer för snabbt. Om språket är problemet så har vi en språkapp som kan hjälpa till. När man kommer ut i arbetslivet lär man sig snabbt.

Du är själv från Syrien, vad betyder det för dig i ditt jobb?

– Jättemycket. Jag pratar både syrianska och arabiska och ­sökande kan tycka att det är skönt att prata med någon som verkligen förstår. Det ger trygghet. Men jag ­brukar ­tjata på att de ska jobba på ­svenskan. Språket är nyckeln.

Vad kan sökande göra för att ­förbättra sina chanser till jobb?

– Ofta får vi väldigt dåliga cv som inte säger så mycket, men bakom finns en person som kan massor. Så bli bättre på att skriva cv – och jobba på språket.

Behöver du hjälp med rekrytering?

Tillväxt Botkyrka stöttar företag med 5–50
anställda, läs mer på tillvaxtbotkyrka.se.