Inspiratörer i Botkyrka: ”Nu älskar jag mitt jobb”

23 april 2021

Näringsliv och företag

Terri Lindholm valde bort karriären som fysiker på Karolinska sjukhuset för att bli fotograf.
– Jag hade tjänat mycket mer om jag stannat kvar, men nu jobbar jag med det jag älskar!

Terri Lindholm sitter på en soffa i sitt hem med en kopp i handen och gestikulerar när hon talar. Bakom henne syns en vägg fylld av hennes egna foton som är inramade proträtt.

Terri Lindholm är fysikern som lämnade en ­karriär med goda utsikter på Karolinska sjukhuset för att satsa på sin passion och bli fotograf med bas i Botkyrka. I sin hemmastudio med många egna verk på väggarna berättar hon om sin spännande resa. Foto: Nils Petter Nilsson

Tullingebon Terri Lindholm om karriärbytet från fysiker till fotograf

Hemmakontor är det många som har. Men fotografen Terri Lindholm har en hemmastudio också.

– Och trädgården är fantastisk! Jag har som fem olika studios där, säger Terri glatt. Väggarna är fyllda av familjeporträtt inne i studion. Här finns sagokläder för barn, stora blixtar och rekvisita. Terri har skapat sig ett liv som fotograf. Men egentligen är hon utbildad till något helt annat.

– Jag har tänkt så mycket på det här i efterhand. När jag skulle söka till universitetet sökte jag fysik i sista stund. Det var inget jag hade tänkt på så mycket, men jag var duktig på det. Sedan doktorerade jag i CERN (European Organization for Nucelar Research).

Hobby i början – nu heltid

– Jag trivdes verkligen i den ­kliniska miljön. Men – jag älskade ju att fotografera!
Det hade hon gjort sedan hon fick en kamera i present som barn. Efter det var det Terri som tog familjebilderna. Och intresset skulle fortsätta växa med åren. På kvällar och helger engagerade hon sig i olika fotoforum på nätet och gick med en fotoklubb.

”Mina kompisar tipsade sina kompisar”

– Där lärde jag känna en fotograf som frågade om jag kunde hjälpa henne som assistent på ett jobb. Jag älskade det!

2010 startade Terri egen firma som bisyssla och började ta fotouppdrag på helgerna. Ett par år – och ett barn till – senare sa hon upp sig och satsade helhjärtat på sin passion. Kundkretsen hittade hon bland andra nyblivna föräldrar.

– Jag skrev i olika Facebookgrupper och hade kompisar som tipsade sina kompisar, säger Terri och rycker på axlarna. Det gick bra. Hon valde att göra det proffsigt, lät tidigt fixa en proffsig hemsida och hyrde en stor studio på Alfred Nobels Allé. Över 160 kvadrat!

Ser ljuset efter motgångarna

Sedan berättar Terri om motgångar. Skador som gjorde att hon tvingades sjukskriva sig. Att hon blev uppsagd från sin studio. Sedan corona på det!

Och visst, det finns inte mycket gott att säga om pandemin. Hon har tappat 20–25 procent av omsättningen. Men kanske hade hon inte klarat pandemin alls om inte tidigare motgångar tvingat henne att agera. Sjukskrivningen tvingade Terri bli grym på att hålla nere kostnaderna och leta andra uppdrag. Och när ryktena började gå om att alla företag skulle kastas ut från fastigheten letade familjen hus där en studio skulle rymmas.

Så när coronan slog till med full kraft var hon inte alls så sårbar som hon hade kunnat vara.

– Hade jag haft studiohyran nu hade det varit kört. Och visst, jag har få uppdrag nu jämfört med tidigare, men man får inte gå in för mycket i detaljer, utan försöka behålla helikopterperspektivet; Corona går över! Det kommer tillbaka, säger hon hoppfullt.

En flicka klädd i blommigt med ett likadant blomstermotiv som omger henne.

Ett av fotografen Terris många barnporträtt, här hennes dotter som är van att stå modell. Foto: Terri Lindholm.

Porträtt på glad liten pojke som gungar i repgunga i sommargrönska.

Ytterligare ett av Terris stämningsfulla barnporträtt. Foto: Terri Lindholm.

Om Lindholm Photography:

Terri Lindholm blickar ut över ett porträtt i sin studio

Terri Lindholm driver Lindholm Photography från villan i Tullinge. Foto: Nils Petter Nilsson

Grundare: Terri Lindholm
År: 2010.
Säte: Tullinge.
Omsättning: Cirka 700 000 kronor.
Det saknar jag från fysiken: ”Att hjälpa läkarna förbättra undersöknings­metoder och att vara handledare åt studenter:”
Drömuppdrag: ”Att fotografera arkitektur – nybyggda häftiga byggnader, både inne och ute.”
Meriter: Har vunnit guld, silver och brons i olika kategorier vid SM i fotografi. Även finalist två gånger i EM i kategorin ­porträttfoto.

Terris 3 framgångsnycklar

1. Ha ett unikt erbjudande – För mig är det uttrycket i mina bilder som resulterar i ­­handgjorda tavlor.
  2. Överraska kunden – Var tydlig med vad kunden
    kan förvänta sig och leverera sedan mer än så.
  3. Håll i pengarna – Jag har
    dragit ner alla kostnader till ett minimum och bestämmer i budgeten vad jag tillåter mig i inköp under året.