Öppna mobilmenyn

Nyhet

3 smarta idéer – när unga fick pris på Guldgalan

20 maj 2021

Näringsliv och företag

Idrottsaktiviteter för barn som saknar förening, hälsosamma snacks och nybakat bröd direkt till dörren. Det var tre av gymnasieungdomarnas idéer som vann pris på den årliga Guldgalan.

Galan där ungdomar vid kommunens gymnasieskolor prisas för sitt arbete med företag inom Ung Företagsamhet (UF). Vid årets digitala gala uppmärksammades tre UF-företag som utmärkt sig extra: Crispy Fattoush UF/Tumba, Helgfrallan UF/Tullinge och RDB UF/Skyttbrink.

Pristagare 2021

”Företaget med framtidsutsikter” är killarna i RDB UF

Porträttbild av 3 ungdomar som driver UF företaget RDB UF

Företaget RDB UF, där RDB står för killarnas initialer, drivs av Robin Karim, Babour Biyo Tammisto, Dino Licina från Skyttbrinks gymnasium. De änordnar idrottsaktiviteter för barn mellan 10 och 12 år som inte är med i en förening. Värdegrund och rörelse ska bidra till minskat utanförskap.

Motivering

”Företaget har tidigt i processen identifierat ett samhällsproblem och har under året arbetat med sin tjänst - där värdegrund och rörelse stått i fokus. Genom att fånga upp barn i åldern 10–12 år som inte är med i en förening hoppas företaget kunna använda idrott som ett verktyg att minska utanförskap. Med minskad smittspridning av covid och med rätt kontakter i samhället - har detta företag möjlighet att utvecklas, samtidigt som de kan vara med och utveckla Botkyrka. Det här är ett företag som ligger helt rätt i tiden.”


”Företaget med marknadens uppskattning” är gänget bakom Helgfrallan UF

Porträttbild på ungdomar som driver UF företaget Helgfrallan

Företaget Helgfrallan UF drivs av Sajra Zolota, Robin Raczkiewicz, Albin Ottosson, Arvida Ander från Tullinge gymnasium. De levererar färskt, varmt och nybakat bröd direkt från bageriet för att kunderna ska få en lyxigare helgfrukost.

Motivering

”Detta UF-företag har lagt ner själ och hjärta i sina kunder och sin försäljning. De har styrt ett företag utifrån en fingertoppskänsla och med lyhördhet för sina intressenters behov. De har lärt sig att marknadens uppskattning är det allra viktigaste och omsatt så mycket som 78.000kr, vilket är högre än vad något annat av skolans företag tidigare gjort. Med hög kvalitet och skicklighet i varje moment har ni på kort tid blivit en uppskattad succé i närområdet med många trogna kunder.

Företaget har lagt ner själ och hjärta i sina kunder och sin försäljning. De har styrt ett företag utifrån en fingertoppskänsla och med lyhördhet för sina intressenters behov. De har lärt sig att marknadens uppskattning är det allra viktigaste och omsatt så mycket som 78.000kr, vilket är högre än vad något annat av skolans företag tidigare gjort. Med hög kvalitet och skicklighet i varje moment har ni på kort tid blivit en uppskattad succé i närområdet med många trogna kunder.”


”Årets framtidshopp” är kvartetten Crispy Fattoush UF

Porträttbild av 4 ungdomar som driver UF företaget Crispy Fattoush

Företaget Crispy Fattoush UF drivs av Izla Koc, Patricia Bakar, Adrián Mourad, André Kalka från Tumba gymnasium. De producerar hälsosamma snacks gjorda på libabröd. Kunderna får en god smakupplevelse samtidigt som de minskar matsvinnet genom att använda bröd som annars skulle slängas.

Motivering

”Företaget har med sin affärsidé fyllt ett hål i marknaden och fyller det samtidigt som deras huvudråvara minskar matsvinnet. Detta genom att tillverka och sälja snacks med influenser från mellanöstern gjorda på libabröd med kort datum som annars hade slängts. De har genom året varit i kontakt med allt från kommunens miljökontor för att säkra en godkänd tillverkning, till att pitcha sin produkt för VD på 7-Eleven. Och med en stark affärsplan i ryggen har de utvecklat sin produktionsmetod och tagit fram en proffsig och lockande förpackning vilket har lett till en omsättning på över 20 000kr. Men även en finalplats i regionfinalen för årets UF-företag.”


Ett stort grattis till vinnarna!