Bättre och roligare undervisning: Vi har så många superengagerade pedagoger

20 maj 2021

Näringsliv och företag

För ett år sedan fick Botkyrka sin första verksamhets-ledare för entreprenörskap på utbildnings- förvaltningen – Ghazaleh Salmani. Nu har hon slagit sitt mål för året med råge! Sedan starten har 85 lärare på åtta av kommunens skolor gått utbildning i entreprenöriellt lärande.

Tunaskolan, lärare. Foto Crisp Film

Det har blivit stor efterfrågan på utbildningen i entreprenöriellt lärande bland lärarna i Botkyrkas skolor. Foto Crisp Film

Vad har du gjort det här året?

Jag har haft två utbildningar med pedagoger och olika projekt kopplat till det. Målet var att 30 pedagoger skulle gått utbildningen första året. Nu har mer än 85 lärare från åtta olika skolor gått utbildningen och är med vårt Entreprenörskapsnätverk. Det är ett underbart resultat, vi har så många superengagerade pedagoger! Målet med entreprenöriellt lärande är att skapa en stigande trappa för entreprenörskap från årskurs 1 i grundskolan och uppåt i Botkyrka kommun.

Vad får de lära sig?
Vi fokuserar på viktiga förmågor som självförtroende, samarbete, kommunikation, problemlösning och kreativitet. Tillsammans ska vi skapa smart och rolig undervisning som kan väcka elevernas nyfikenhet. Nyfikenhet är ett bra bränsle för motivation. Allt handlar om självkännedom – att jag vet vem jag är och vad jag vill ha för liv. Vi behöver prata mer om entreprenörskap och lyfta fram entreprenörer och förebilder i grundskolan, säger Ghazaleh Salmani.