Inspiratörer i Botkyrka: De odlar hållbara drömmar

20 maj 2021

Näringsliv och företag

Självplock av blommor, grönsaksodlingar och matkassar – Mauritz och Agnes jobbar hårt med utvecklingen av sitt Karshamra Mat och Trädgård som besöksmål. Går allt som det ska står nya restaurangköket klart till sommaren – mitt bland odlingsfälten.

Mauritz och Agnes på Karshamra Mat och Trädgård står i ett av sina växthus och samtalar

Mauritz och Agnes Larsson Stormgaard träffades på trädgårdsmästar-utbildningen i Järna. Nu blomstrar deras företag Karshamra Mat och Trädgård. Foto: Nils Petter Nilsson

Karshamra Mat och Trädgård – Botkyrkas nya besöksmål

Mauritz Stormgaard och Agnes Larsson Stormgaard träffades på trädgårdsmästarutbildningen i Järna. Då hade de båda jobbat på några av de finaste restaurangerna i city, Mauritz som kock, Agnes som sommelier. De delade drömmen om att kunna både odla hållbart och tillaga maten för gästerna. Men också att kunna hålla kurser och erbjuda catering.

– Redan innan vi träffades hade vi samma tänk kring råvaror. Vad som gör att en sallad smakar så mycket bättre än en annan och hur jag som odlare kan påverka smak, textur och näringsinnehåll, säger Agnes.

Nu går de in i åttonde säsongen som företagare på Karshamra gård. Precis som tidigare år kommer privatpersoner kunna abonnera på grönsakskassar. Det betyder att man får en grönsakskasse i veckan under hela skördesäsongen. Förra året blev det minst åtta ton grönsakskassar!

Lika mycket odlar de till de tidigare kollegorna på finkrogarna i stan. Ett vanligt år, vill säga… När krogarna i princip stängde förra säsongen blev det extra fylliga grönsakskassar till privatkunderna. Särskilt som de var tvungna att stänga den restaurang i city som de själva var med och drev, Farm. Där tanken var att just knyta ihop gården med gaffeln.

– Drömmen har hela tiden varit att också kunna förädla grönsakerna, säger Mauritz.

Nytt restaurangkök på gång

När vi ses är det tidig vår. Än står fälten bruna, men inne i växthuset är det full fart. Och på helgerna är det pizzaservering i uteköket. Coronasäkert, javisst, men pandemi eller inte så är matlagning över öppen eld lite av en favorit för Mauritz.

– Det är kul, i början var det mest barnfamiljer från innerstan som kom. Men nu är det fler och fler från närområdet som hittar hit också, säger Agnes.

De arrenderar såväl odlingsfält som ett torp att bo i. De bor på jobbet, helt enkelt.

– Det är en livsstil, säger Agnes medan hon står med fingrarna i jorden.

Gårdens ägare är engagerad i Mauritz och Agnes projekt och lät uppföra den ekonomibyggnad där det nya köket är tänkt att byggas. Men först måste väggarna isoleras. Halva ytan är för kök, den andra för matgäster och gårdsbutik.

– Och här längs uteserveringen är det självplock av blommor, säger Agnes och sveper med armen.

För den som inte har egen trädgård kan bara det bli en upplevelse i sig – att fritt kunna plocka blommor från fältet.

Men varför just Botkyrka?

Mauritz och Agnes ser nästan lite frågande ut. Varför inte? Fast så berättar Mauritz att han bodde i Enskede när han fick jobb på ön Oaxen strax söderut. Det blev närmre till jobbet. Men det var något annat som lockade också. Det är ett område med en levande matkultur.

– Om man åker över Skansbron, lite längre bort längs vägen, över till Järna så händer det massor kring mathantverk, säger Mauritz.

Till vänster en bild med händer som påtar i jorden i en blomkruka med sprött skott. Till höger ett bokomslag med olika sorters blommor på

Maten odlas och tillagas lokalt med omsorg. Foto: Nils Petter Nilsson. Agnes och Mauritz har nyligen släppt boken Odla örter, blommor & blad. På gården finns ett fält med självplock av blommor. Foto: Simon Bajada.

Agnes i närbild, Mauritz syns intill men suddigt.

Agnes i funderingar – samtidigt som det växer så det knakar på gården omkring henne och maken. Bokstavligen. Foto: Nils-Petter Nilsson

De driver Karshamra Mat och Trädgård:

Mauritz och Agnes promenerar tvärs över gården

Mauritz och Agnes har utvecklat Karshamra Mat och Trädgård under åtta säsonger. Foto: Nils Petter Nilsson

Grundare: Mauritz Stormgaard och
Agnes Larsson Stormgaard.
Startade:
Gör:
Odlar grönsaker och blommor samt driver restaurang på gården under sommarhalvåret.
Håller kurser och erbjuder catering.
Finns i:
Grödinge
Omsättning:
1,2 miljoner
Så mycket mat ska vi odla
i år: 20 ton
Drömmer vi om just nu:
Nya växthustunnlar så att vi kan förlänga säsongen. Och att utöka besöksplatsen.

3 framgångsnycklar enligt Karshamra

1. Passion. Du ska brinna för
    det du håller på med.
  2. Använd dina erfarenheter. Även om du gjort helt andra saker tidigare så går det nästan alltid att applicera sina tidigare erfarenheter
    i nya verksamheter. Leta efter det som kan hjälpa dig att skapa det du vill.
  3. Närvaro. I odlandet är det
    nyckeln att titta och känna.
    Du kan aldrig lämna odlingen.