Mathias Knutsson: ”Botkyrka är en fantastisk plats med enorm potential”

Frilagt porträtt mot gul bakgrund på Mathias Knutsson, tf näringslivschef.

Mathias har bland annat varit näringslivschef i två kommuner och har jobbat som rådgivare i näringslivsfrågor till landstingsdirektören i Stockholm.

20 maj 2021

Näringsliv och företag

Det säger Mathias Knutsson som klivit in som tillförordnad näringslivschef i Botkyrka kommun. Här berättar han om sin bakgrund och varför han tror att Botkyrka kunnat bli årets tillväxtkommun för tredje året i rad.

Du har jobbat i Botkyrka kommun några veckor nu. Hur känns det?

– Det känns fantastiskt bra att komma till Botkyrka och få jobba med det jag tycker är allra roligast – och i en så spännande miljö som Botkyrka.

Du har en lång erfarenhet av att jobba med näringslivsfrågor. Berätta!

– Jag har alltid varit intresserad av både entreprenörskap och samhällsfrågor. Jag startade mitt första företag under studietiden på Handelshögskolan. Senare jobbade jag på ett e-handelsbolag under deras resa till att bli börsnoterat. Men därefter har jag varit näringslivschef i två kommuner och har jobbat som rådgivare i näringslivsfrågor till landstingsdirektören i Stockholm bland annat.

Men du har jobbat i utomlands också, eller hur?

– När min fru fick jobb för FN i Wien startade jag eget företag där och tittade på hur man kan lyfta in socialt ansvarstagande och miljöfrågor i företag och få dem att bli affärsdrivande i stället för att ses som hinder.

Något från dina tidigare erfarenheter som är särskilt viktigt i uppdraget i Botkyrka kommun?

– Jag tror att det är just blandningen av erfarenheter från offentliga förvaltningar och det privata näringslivet. Att se hur vi kan skapa mötesplatser och samarbetsformer för hur vi kan utveckla Botkyrka tillsammans. Annars är det lätt att alla väntar på att någon annan ska göra något. Sedan tror jag också att tiden utomlands gav mig insikter som jag tror att många i Botkyrka också har, när det handlar om att komma till ett nytt land och starta företag där.

Sedan du började i Botkyrka kommun har du redan hunnit delta i en rad samtal med företagare. Vad har du tagit med dig hittills?

– Att det händer så mycket spännande saker här! Det finns ett stort intresse bland företagare att etablera sig i Botkyrka och vara med på framgångsresan. Det är en fantastisk plats med enorm potential. Något som är spännande är att så många företagare, förutom att de brinner för sina affärsidéer också har ett djupt engagemang för hembygden, för Botkyrka. De ser sig som samhällsbyggare, det tilltalas jag av ofantligt mycket. Och hur man stöttat varandra, både näringsliv och offentliga aktörer, under pandemin. Vi har klarat oss riktigt bra. Förmågan att kraftsamla är en förklaring till att Botkyrka blev Årets tillväxtkommun för tredje året i rad.