Rana Malaki, företagslots i Botkyrka: ”Det ska vara lätt att hitta rätt hjälp

20 maj 2021

Näringsliv och företag

Porträtt på Rana Malaki, företagslots Botkyrka kommun.

Vi hjälper företagare att hitta rätt kontaktpersoner både inom kommunen, i våra nätverk och bland myndigheter eller där det behövs.

Engagemang och målmedvetenhet – Ranas och kollegornas arbete ger effekt – för tredje året i rad blir Botkyrkaföretagen allt nöjdare med kommunens service.

Som företagslots jobbar du direkt mot företagen. Vad ligger bakom det förbättrade resultatet?

– Jag och mina kollegor jobbar stenhårt för att hjälpa företagaren att hitta rätt kontaktpersoner både inom kommunen, i våra nätverk och bland myndigheter eller där det behövs. Vi är också ett stöd för de som vill starta eget och företag som vill utvecklas på ett eller annat sätt. Det ska vara lätt att hitta rätt hjälp, det tror jag är en nyckel.

Har ni gjort något speciellt sedan förra mätningen?

– Ett exempel för att bli mer tillgängliga och göra det smidigare för företagen är att vi har infört en digital e-tjänst för bygglov där man kan boka tid för rådgivning, följa sitt ärende och ta del av sitt beslut.

Vad händer framöver?

– Vi kommer fortsätta slipa på hur vi kan hjälpa företagen på bästa sätt. Nu har vi haft 50 digitala företagsbesök på 50 dagar med Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande, för att tala direkt med företagarna om deras olika situation och behov. Vi har också gått ut med frågor till småföretagen för att ta reda på vilka specifika utmaningar just de har. Så vi håller i dialogen och lär oss på alla sätt vi kan. Vi förlänger även coronastödet som annars hade tagit slut i maj.

Är det något särskilt som företagarna själva efterfrågar?
– Ja, kommunal mark att driva verksamhet på. Intresset för etablering och expansion är stort i Botkyrka kommun, här gör vi så klart allt vi kan för att underlätta.

Behöver du hjälp med att hitta rätt kontaktpersoner eller om du har andra frågor kring ditt företagande?

Mejla till Rana på foretag@botkyrka.se

Läs mer om Botkyrkas resultate i servicemätningen Nöjd Kund Index (NKI).