GRATTIS – Bosphorus nya matfabrik invigd – ett framgångsrecept vi vill se mer av!

13 september 2021

Näringsliv och företag

Fyra personer står vid Bosphorus entré till nya matanläggningen framför en röd matta och har just klippt av invigningsbandet. De är glada och uppspelta.

Äntligen – Bosphorus nya fantastiska matanläggning i Tumba – invigd! ”Serdar ville vara kvar i Botkyrka och Botkyrka kommun har ställt upp på ett fantastiskt bra sätt, det är ett framgångsrecept faktiskt” hävdade Jan-Åke Henriksson, styrelseordförande i Bosphorus Matkluster. Till höger om honom: Pelin Öztenar, grundare och produktutvecklare, Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande – som vill se mer av framgångsreceptet, och Serdar Öztenar, vd och Pelins make. Foto: Yasemin Bayramoglu

Utan att drömma kan man inte utvecklas. Det sa Serdar Öztenar vid invigningen av Bosphorus Matklusters nya matfabrik, där företaget ska kunna växa ännu mer.

– Vi ska fortsätta drömma. Vi har fokus på nuet med tanke på framtiden!

För 20 år sedan sa Serdar Öztenar till hustrun Pelin att han såg framför sig hur tre flaggor skulle vaja framför deras matfabrik. Nu gör de det, på Tuna Gårdsväg i Tumba, framför makarnas livsverk, Bosphorus Matkluster.

– Jag blev lite rörd när jag skulle tala och såg flaggorna, säger Serdar i efterhand till Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande, när han visat runt i de nya lokalerna.

Många har sin del i drömanläggningen

I påskas gick flytten, helt enligt plan, från de tidigare lokalerna i Norsborg. Tre dagars produktionsstopp bara, sedan kunde de laga mat i det nya jätteköket. Men det blev några riktigt tuffa månader för att hinna få allt på plats.

– Det blev stressigt och det dröjde till i juni innan jag kunde fatta att vi var klara, men nu är jag stolt faktiskt, säger Pelin, som ansvarar för produktutvecklingen.

Det är 40–50 personer som kommit för att delta vid invigningen. Det är inte bara Ebba Östlin och representanter från Botkyrka kommuns näringslivsavdelning, utan byggföretaget, leverantörer, kunder, bankkontakter – tja, alla som på något sätt har del i företagsdrömmen.

”Bosphorus är en fin bild av den kraft som finns i Botkyrka”

– Från att på 20 år ha gått från ett kök i Rinkeby till det här – det är en otrolig resa, sa Jan-Åke Henriksson, som är styrelsens ordförande och tackade för samarbetet med kommunen:

– Allt börjar ju med en tomt. Serdar var tydlig med att han ville vara kvar i Botkyrka och Botkyrka kommun har ställt upp på ett fantastiskt bra sätt, det är ett framgångsrecept faktiskt.

Ett framgångsrecept som Ebba Östlin förstås vill se mer av.

– Man blir ju väldigt glad när det går bra för våra företag. Botkyrka kommun har utsetts till bästa tillväxtkommun flera år i rad och Serdars resa med Bosphorus är en fin bild av den kraft som finns i Botkyrka, sa Ebba Östlin.

Hållbart, energisnålt och en bra arbetsmiljö

Den rundvandring som enligt Serdar ska ta en kvart tar närmare en timma innan det är dags att smaka av maten. Inte så konstigt. Det är så många speciallösningar. Så mycket som är så väl uttänkt. Serdar och hans team hade stor nytta av erfarenheterna i de gamla lokalerna när de planerade de nya. Nu utgår allt från ett bra flöde. Eller snarare flöden. För det handlar inte bara om att effektivisera arbetet, utan också om att tänka hållbart och energisnålt och att skapa en bra arbetsmiljö för personalen.

Som att arbetsmiljön för diskarna har prioriterats.

– De har fått de ljusaste ytorna. Det är de som behöver det mest, de gör ett mödosamt arbete. Vi har valt att investera för att det är värt att ha medarbetare som mår bra, säger Serdar Öztenar.

De inbjudna till Bosphorus invigning av sin nya matanläggning står på gården/parkeringen utanför framför vajande flaggor med Bosphorus logotyp.

Tre flaggor skulle vaja framför deras matfabrik – en syn Serdar Öztenars anförtrodde hustrun Pelin för 20 år sedan. Vid invigningen av den nya matanläggningen, 11 september 2021, blev synen sann. Tummen upp! från både Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande och Bosphorus vd Serdar Öztenar. Foto: Yasemin Bayramoglu

En person i skyddande/antibakteriell klädsel under tillverkningen av vinbladsdolmar.

Tillverkningen av färdigmat är till stora delar hantverksmässig även om arbetsflöde och maskinell utrustning är högteknologisk. Foto: Yasemin Bayramoglu

Läs också tidigare artikel om Bosphorus

Serdar och Pelin Öztenar, grundarna till Bosphorus står tillsammans i byggarbetsplatsen av den nya matanläggningen.

Serdar och Pelin Öztenar, grundarna till Bosphorus, har drivit utvecklingen av sitt matföretag med stora drömmar, stor framförhållning – och ännu större hållbarhetstänk. Foto: Nils Petter Nilsson