Inspiratörer i Botkyrka: Startade eget – hjälper andra

02 november 2021

Näringsliv och företag

Visst minns Viktoria Soma, vd och grundare för Assistans 24/7, den nervösa starten och hur tufft det varit emellanåt. Men hon känner stolthet också:

– Tänk att jag kunnat det här! säger Viktoria som har vigt livet åt att jobba med människor – i dagarna firar företaget 10 år.

Mamma Revan Hanna med sin son som får assistans av Viktoria Somas företag. Foto: Nils Petter Nilsson.

Det har pratats mycket om hur corona drabbat äldreboenden. Men även bland funktionsnedsatta har många offer skördats. Några av dem har Viktoria Soma haft som uppdragsgivare sedan hon startade sitt assistansbolag 2011.

– De flesta personer som vi jobbar med har flera olika diagnoser var. Vi förlorade flera av dem under 2020 och halva 2021. Människor som vi lärt känna under flera år, sedan finns de plötsligt inte längre. Det påverkade oss både känslomässigt och ekonomiskt, säger Viktoria.

Systern insjuknade – blev hennes personliga assistent

Hon vet det mesta om vad det innebär att vara både anhörig till en funktionsnedsatt individ och tjänsteföretagare. Hennes syster fick en svår neurologisk diagnos som barn och hade en svår funktionsnedsättning i hela sitt liv. Viktoria som är utbildad undersköterska lämnade vården 2002 för att jobba med sin syster. LSS-lagen kom 1994 och funktionsnedsatta fick rätten att anställa sin egen personal eller välja antingen en privat eller kommunal assistansanordnare. En lag som också kallas för en rättighetslag och som Viktoria värdesätter ur flera perspektiv.

– De fick plötsligt rätten till sina egna liv! Och lagen gav frihet till familjerna.

Ville ha kvar både företaget och livet i Botkyrka

Att starta eget företag inom personlig assistans var inte självklart från början. Men när kroppen blev utsliten var Viktoria tvungen att hitta ett nytt sätt att jobba. Hon startade sitt företag parallellt med att hon fortfarande jobbade kvar som anställd personlig assistent åt systern. Hon sa upp sig efter en kort tid för att gå en kurs i LSS- lagen (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, 1993:387) och i socialförsäkringsbalken.

– Jag startade försiktigt. I början var det nervöst och osäkert med ekonomin. Barnen bodde fortfarande hemma. Ibland fick jag låta bli att ta ut lön när jag inte var säker på att det skulle gå runt.

Första uppdragsgivaren fanns i bekantskapskretsen, brodern till en väninna.

– De två första åren hade vi tre brukare. Men så började det rulla på och jag kände att vi behövde ett riktigt kontor och en bil, vi behövde satsa mer. Då kändes det som att det kommer att funka, minns Viktoria.

Hon tittade på lokaler på olika platser, men beslöt sig för att stanna i Botkyrka där många av såväl brukare som anställda bor. Engagemanget för hemkommunen är stort.

– Jag har bott här sedan 1987. Våra barn har gått i förskola, skola och gymnasium här. Vi har våra liv här. Det är en bra kommun, som satsar på sina invånare och satsar på företagarna i kommunen. Vi företagare kan få effektiv hjälp på flera områden genom till exempel Tillväxt Botkyrka och Näringslivscenter. Dessutom ligger Botkyrka kommun i en fantastiskt vacker naturmiljö. Men många invånare i kommunen saknar arbete, därför är det viktigt att de som kan starta företag och kan anställa personal också gör det.

2013 ombildades enskilda firman till aktiebolag. Samtidigt började det skrivas om olika bedrägerier inom verksamheter som bedrev personlig assistans för funktionsnedsatta. Politikerna drog åt tumskruvarna. Viktoria berättar om hur en diagnos som 2013 kunde ge rätt till 180 timmar i personlig assistans i månaden, några år senare bara gav rätt till 58 timmar. Själv kände hon och många andra i branschen att de blev misstänkliggjorda.

Nytt hopp om att växa

Trots svårigheterna fortsatte hennes företag att växa. Som mest har de varit 37 anställda och 14 brukare. I dag, efter pandemin, har hon 10 brukare. Nu hoppas hon att regeringen ska följa rekommendationen i den utredning om LSS-lagen som just är klar. Förhoppningen är att det ska bli lättare för familjerna att få rätt till hjälp igen och att företaget kan börja växa igen.

– Det är klart att det händer något med en när man startat och haft eget företag i tio år. Jag är tacksam och försöker ha båda fötterna på jorden. Men ibland är jag stolt över mig själv, det måste jag erkänna. Att jag kunnat det här!

När kroppen blev utsliten var Viktoria tvungen att hitta ett nytt sätt att jobba. Hon startade eget. Foto: Nils Petter Nilsson

Viktoria Soma, VD på Assistans 24/7, firar tio år med individen i fokus. Foto: Nils Petter Nilsson.

Om Assistans 24/7

Gör: Erbjuder personlig assistans till funktionsnedsatta barn och vuxna över hela landet.

Drivs av: Viktoria Soma.

Finns i: Norsborg.

Anställda: 22.

Personligt om Viktoria: Är utbildad teolog vid sidan av undersköterska och har jobbat som bibel­lärare på Botkyrka Folkhögskolan.

framgångsnycklar enligt Assistans 24/7

1. Förtroende. Brukarna har stort förtroende för oss. De flesta har stannat kvar i många år.

2. Kunskap. Vi har kunskap som vi kan förmedla till våra anställda och våra brukare.

3. Arbetsgivarorganisationen. Vi är medlemmar där och har kollektivavtal. Det är en stor trygghet för oss och för våra anställda. Vi kan få rådgivning när vi behöver det, i stort och smått. De finns till för oss.

Viktoria Soma hoppas att det ska bli lättare för familjer att få rätt till hjälp och att företaget kan börja växa igen. Foto: Nils Petter Nilsson.