Botkyrka på medaljplats IGEN!

15 december 2021

Näringsliv och företag

För sjätte året i rad hamnar Botkyrka på prispallen som bland de tre bästa tillväxtkommunerna i Stockholms län.

– Enormt kul, men inte överraskande. Botkyrka har länge varit den främsta kommunen i länet när det kommer till tillväxt säger kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S).

På topp 10-listan sedan 2010

Sedan 2010 har Botkyrka kommun legat på topp 3 bland kommunerna i Stockholms län alla år utom två (2014, 5:e plats och 2015, 8:e plats). Under dessa 12 år har Botkyrka vunnit:

• 5 guld

• 2 silver

• 3 brons

– Jag är stolt över våra företagare i Botkyrka som är så framstående när det gäller tillväxt i Stockholms län. Det är imponerande att företagen i Botkyrka kan öka sin omsättning, anställa fler och öka sin vinst. Och allt detta under en svår pandemiperiod. Det visar att Botkyrka har ett sunt näringslivsklimat, säger Charlotta Brask, utvecklingsdirektör.

Tack till alla företag i Botkyrka – ni är bäst!

Det är kreditupplysningsföretaget Syna som står bakom utmärkelsen, som går till den kommun i varje län som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst. Syna granskar boksluten från Sveriges samtliga aktiebolag för att med fakta kunna ta reda på hur det går för näringslivet i landets kommuner.

– Jag har sagt det förr och jag säger det igen, inget slår den go-get-it mentalitet som finns hos Botkyrkas företagare. Här finns innovation, driv, gemenskap och riktigt mycket mod. Helt enkelt alla delar som behövs för att få företag att växa, säger Ebba Östlin (S).

I Botkyrka möter Stockholm Sverige

Hur kommer det sig att Botkyrka legat i topp bland kommunerna i Stockholms län under så lång tid?

– Vi är en unik plats med exceptionella företagare. Sen har vi också Stockholms absolut bästa geografiska placering, det är här Stockholm möter Sverige, Ebba Östlin (S).

– Att vi ligger i topp som tillväxtkommun visar också att Botkyrka skapar rätt förutsättningar för tillväxten genom en förbättrad service, kompetensförsörjning, tillgänglig mark och förmågan att driva stora utvecklingsprojekt som till exempel Förbifart Stockholm, Förbifart Tullinge och Tvärförbindelse Södertörn med mera; säger Charlotta Brask.

Illustration med fyrverkerier i olika färger och texten Bästa tillväxtkommun. I topp 2016-2021.

Om priset Bästa tillväxt

Bästa Tillväxt tilldelas sedan 2007 den kommun i varje län där företagen har bäst tillväxt. Priset delas ut årligen av kreditupplysningsföretaget Syna, som granskar bokslut från samtliga svenska aktiebolag för att utse vinnarna.

Tre värden mäts:

• Andelen företag som har en omsättningsökning över fem procent mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.

Av dessa tal skapas ett tillväxtindex som används för att jämföra kommunerna.

Mer information om priset hittar du här;

syna.se