Martin Andaloussi är ny näringslivschef

02 februari 2022

Näringsliv och företag

I mars 2022 tillträder Martin Andaloussi som näringslivschef i Botkyrka kommun. Martin Andaloussi blir enhetschef för näringlivsenheten och ansvarig för kommunens näringslivsstrategi.

Martin Andaloussi är ny enhetschef för tre medarbetare på näringslivsenheten och han kommer att rapportera till avdelningschefen för styrning och utveckling, Charlotta Brask.

Martin Andaloussi kommer närmast från rollen som projektledare i Region Gävleborg, ett uppdrag han haft i drygt ett år. Före det var han under sju år avdelningschef i Älvkarleby kommun med ansvar för näringslivsfrågor. Martin har också arbetat på Södertörn med näringslivsfrågor, både i Huddinge och Södertälje.

- Martin Andaloussi tillför en perfekt blandning av erfarenhet av näringslivs- och utvecklingsarbete, kännedom om just Södertörn, men också driv och engagemang för att skapa förändring, säger Charlotta Brask, utvecklingsdirektör. Botkyrka kommun är i en stark utvecklingsfas vad gäller stadsplanering, etableringar och hållbar samhällsutveckling där företag och jobbskapande är en viktig del.

Som näringslivschef i Botkyrka kommun ansvarar Martin Andaloussi för att ta fram och förverkliga strategin för kommunens näringsliv och säkra arbetet för ett gott företagsklimat med företagens och medborgarnas behov och önskemål i fokus.

Botkyrkas näringslivsarbete tar sikte på framtidens arbetsmarknad där hållbar tillväxt, omställning, innovation och kompetensförsörjning är centralt.

Illustration med fyrverkerier i olika färger och texten Bästa tillväxtkommun. I topp 2016-2021.

Ny näringslivschef i Botkyrka kommun från 1 mars 2022: Martin Andaloussi