Botkyrka kommun firade kvinnodagen med framgångsrika affärskvinnor

Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen, Galini Kyriazaki, VD för Nero VVS & Rör AB och kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S). Foto: Botkyrka kommun.

24 mars 2022

Näringsliv och företag

På den internationella kvinnodagen den 8 mars bjöd kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S) in framgångsrika affärskvinnor i Botkyrka till ett lunchevent.

– För mig är internationella kvinnodagen en speciell dag, den handlar om kvinnokraft och att vi tillsammans i systerskap kan förenas och ge varandra mer kraft, det är värt att fira. Men att säga grattis till kvinnor idag tycker jag är fel. Dagen finns ju för att det finns en ojämlikhet i samhället, så det blir “grattis till lägre lön och att du får ta mer ansvar i hemmet”. Jag välkomnar istället alla män att vara med och skapa ett mer jämlikt samhälle, säger Ebba Östlin.

Den här träffen visade hur många kvinnliga företagare det finns i Botkyrka som driver företag i mansdominerade miljöer, i det dolda. En av de som berättade om sin företagsresa är Galini Kyriazaki, VD för Nero VVS & Rör AB.

Fick bra hjälp av Nyföretagarcentrum

– Jag tycker att det har varit både spännande och kul att komma in som kvinna i byggbranschen. Mina bästa tips till dig som funderar på att starta eget är att läsa på ordentligt om branschen du vill ge dig in i. Ta reda på vilka lagar och certifikat som gäller, själv googlade jag mig till det mesta! Sen rekommenderar jag att ta hjälp av Nyföretagarcentrum, jag fick bra input från dem.

Alla vinner på jämställdhetssatsningen Qvinna

Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen, berättade om jämställdhetssatsningen Qvinna i Botkyrka som erbjuder jobb, språkstudier och utbildning i bland annat jämställdhet och friskvård till kvinnor som bor i Botkyrkabyggens hus och som står långt från arbetsmarknaden.

– Kvinnorna gör ett mycket viktigt arbete när de håller rent och snyggt. Med sin lokala förankring bidrar de också till trivsel och trygghet i områdena. Qvinna i Botkyrka gör att städningen får högre betyg av hyresgästerna och bidrar till lägre städkostnader för oss som bolag.

Andra har även läst