Ny jobbhubb öppnas för Tullingebor som vill arbeta nära hemmet

Bild på personer som sitter vid skrivbord med datorer.

Jobbhubben är ett samarbete mellan Botkyrka kommun, KTH, och Vakansa. Det är en del av ett större forskningsprojekt som heter Mistra SAMS. Foto: KTH.

24 mars 2022

Näringsliv och företag

Nu öppnar Botkyrka kommun och KTH upp portarna för en jobbhubb i Tullinge centrum. Här får du tillgång till både en professionell arbetsmiljö och kan träffa nya "kollegor". Dessutom har du gång eller cykelavstånd till hubben.

– Jobbhubben är en möjlighet för pendlande Tullingebor att få ett lättare vardagspussel, och kan dessutom bidra till ett mer levande centrum. Konceptet ligger helt i linje med framtidens sätt att arbeta, säger Ing-Marie Viklund (L), kommunalråd, ordförande arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden.

Vill du ha mer information?

Gå in på vakansa.se eller mejla till info@vakansa.se.

Fakta om jobbhubben

Jobbhubben är ett samarbete mellan Botkyrka kommun, KTH, och Vakansa. Det är en del av ett större forskningsprojekt som heter Mistra SAMS. Projektet undersöker digitala tjänster för tillgänglighet och mobilitet för att förstå deras potential att bidra till hållbara och levande stadsmiljöer.

­Fokus för Mistra SAMS är att bidra med kunskap om hur ett klimatneutralt och rättvist transportsystem skulle kunna se ut. Mistra SAMS undersöker hur olika tjänster kan bidra till att undvika onödiga resor genom digital tillgänglighet och att byta till klimatneutrala sätt att resa. Det kan vara att gå, cykla och dela resor där kollektivtrafiken är ryggraden i transportsystemet.

– Vi har därför skapat en pilot tillsammans med Botkyrka kommun och Vakansa för att undersöka om det lokala jobbhubbkonceptet kan fortsätta och utvecklas i Tullinge, säger Anna Kramers, forskare på KTH och programchef för Mistra SAMS.

Om forskningsprojektet: Mistra sams | KTH

Om jobbhubben i Tullinge: Living Lab 2: Near work, smart mobility | KTH