100 nya jobb när Hälsokraft etablerar sig i Botkyrka

Rani Malk, VD på Hälsokraft HK, och Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande (S), tar det första spadtaget i Lovisebergs industriområde.

19 april 2022

Näringsliv och företag

Hälsokraft etablerar sitt huvudkontor och sin verksamhet i Lovisebergs industriområde. Etableringen kommer att skapa uppemot 100 nya arbetstillfällen i Botkyrka.

Botkyrka kommun har tecknat ett avtal med Hälsokraft om cirka 25 000 kvm mark och idag den 19 april togs det första spadtaget.

– Vi är väldigt glada att Hälsokraft har valt att bygga sitt huvudkontor i Botkyrka. De blir ett positivt tillskott till Lovisebergs fantastiska industriområde med många nya arbetstillfällen som flyttar in till kommunen, säger Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande (S).

Hälsokraft är ett företag som startades 1993 med målet att erbjuda kunder hälsofrämjande och miljövänliga produkter. De har ett 60-tal hälsokostbutiker från Kiruna i norr till Ystad i söder.

– Vi är mycket glada över att kunna flytta vår verksamhet till Botkyrka kommun. Vi har fått ett positivt mottagande av kommunen och det möjliggör att vi kommer att nå våra ambitiösa tillväxtmål och stärka vårt redan starka varumärke. Företaget växer kontinuerligt på den svenska marknaden och etableringen skapar också möjligheter att expandera internationellt, säger Rani Malk, VD på Hälsokraft HK.

Loviseberg är beläget i Tumba ca en kilometer öster om Tunarondellen på Hågelbyleden och 400 meter norr om Hamra gård. Här verkar företag inom bygg, transport och livsmedelstillverkning.