Peter Fehn, ICA-handlare på ICA Nära i Riksten, och Martin Andaloussi, näringslivschef i Botkyrka utanför biografen Sländan där frukostmötet ägde rum.

Stort intresse för frukostträff i Riksten

”Den här typen av möten är väldigt viktiga”

13 maj 2022

Näringsliv och företag

Näringslivsenheten arrangerade en frukostträff för företagare i Botkyrka kommun den 12 maj. Under frukostmötet pratade vi om senaste nytt när det gäller näringslivet i Botkyrka, Riksten friluftsstad och Riksten företagspark.

En av de som deltog på den välbesökta frukostträffen var Peter Fehn, ICA-handlare på ICA Nära i Riksten sedan 6 år tillbaka.

Vad tyckte du om den här frukostträffen?

– Jätteintressant att få veta vad som händer i närtid och i en längre horisont i Riksten. Det är bra att förstå att sådana här processer tar tid.

Peter pekar på att dialogen mellan kommunens näringslivsenhet och företagarna är viktig.

– Vi företagare har ju örat mot rälsen så ni behöver prata med oss och vi behöver förstå era tankar. Så utbytet mellan oss är jätteviktigt. Därför tror jag att den här typen av möten är väldigt viktiga.

Riksten – en del av expansiva Botkyrka

Frukostmötet handlade om Riksten är en del av expansiva Botkyrka. Här växer frilufsstaden med fler bostäder, samhällsfastigheter och torg. Vid Pålamalmsvägen etableras en ny företagspark med plats för företag att växa i och nya arbetstillfällen.

Vad tror du att den utveckling som sker i Riksten kommer att innebära för dig och din verksamhet?

– Man kan ju hoppas att fler invånare betyder att fler kommer och handlar i min butik. Det är ju självklart så och det är ju det enkla svaret. Men jag hoppas också att det kommer att bli flera olika åldersgrupper som bor här och att det blir ett mer heterogent samhälle. Det ser jag fram emot.

Tack till alla företag

Ett stort tack till alla våra företag som var med bidrog till en intressant nätverksträff! Håll utkik efter vår nästa frukostträff som kommer till hösten med temat Norra Botkyrka.