Myrorna satsar på Botkyrka

25 augusti 2022

Näringsliv och företag

Vara klimatsmart och samtidigt spara pengar – allt fler väljer att handla och skänka till secondhandbutiker.

I början av nästa år öppnar den välkända butikskedjan Myrorna i Botkyrka handelsområde.

– Botkyrka uppfyllde alla våra kriterier. Det är mångkulturellt område med en spännande och expansiv utveckling, säger Caroline Andermatt, VD för Myrorna.

Caroline Andermatt, VD för Myrorna.

– Det känns otroligt roligt att öppna i Botkyrka, säger Caroline Andermatt, VD för Myrorna. Foto: Tomas Gunnarsson.

I början av 2023 invigs den klassiska secondhandbutiken Myrorna i norra Botkyrka, närmare bestämt i Fittja. Där ska även deras huvudkontor ligga. Konceptet är som i deras andra butiker, alltifrån husgeråd till kläder.Det är Stendörren Fastigheter AB som har tecknat ett åttaårigt hyresavtal med Myrorna i fastigheten Tegelbruket 1 i Botkyrka.

”Letat i flera år”

Ytan kommer att vara på 5000 kvadrat, vilket innebär att det blir Myrornas nav i Sverige Förutom själva huvudkontoret kommer det finnas ett lager för att skänka varor, och ytterligare en del som är själva butiken.

– Vi har i flera år letat efter en lokal som denna, och det är ingen slump att det blev Botkyrka. Den här platsen uppfyllde alla våra kriterier. Det är ett mångkulturellt område, som är expansivt med en spännande utveckling, säger Caroline Andermatt, VD för Myrorna.

Fler arbetstillfällen

Caroline Andermatt är optimistisk och tror att intresset kommer att vara stort.

– Det känns otroligt roligt att öppna i Botkyrka. Jag tror att i dessa tider när priserna går upp på mat, el och mycket annat så kommer folk att ännu mer välja secondhand. Även med tanke på ett allt större miljömedvetande.

Andermatt påpekar även det positiva faktum att öppnandet av ett nytt Myrorna kommer att skapa fler arbetstillfällen för boende i kommunen.

Myrornas mix attraherar

Anders Nilsson, förvaltningschef på Stendörren, menar att Myrorna har en hållbar affärsidé och poängterar att Myrorna är Sveriges äldsta butikskedja när det gäller att samla in kläder och inredning som kan återanvändas. Det innebär också att hela det våningsplan i Botkyrka handelsområde som tidigare hyrdes av Exploria, som la ned sin verksamhet i samband med pandemin, nu åter är fullt uthyrd.

Att Myrorna väljer att etablera sig i Botkyrka tycker Anders Nilsson är ett naturligt steg.

– Allt vara klimatsmart ligger i fokus. Människor i Botkyrka har samma intresse som övriga i landet, och vill inte att saker ska kastas, säger han.

– Vi valde Myrorna för att det är ett intressant bolag som har en bra mix som tilltalar folk.

Så om några månader kan Botkyrkabor se fram emot att botanisera bland kläder för stora och små, och diverse attiraljer till hemmet.